نماتود ها و افزایش طول عمر چشمگیر آنها

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی در مطالعه ای جدید موفق به کشف راهی شده‌اند که نوعی از کرم ها (نماتود ها ) بتوانند به طور کامل ” پنج برابر ” عمری طولانی‌تر را بگذرانند ! دانشمندان معتقد هستند که مطالعه جدید می‌تواند یک گام مهم در مسیر تحقق افزایش طول عمر در انسان ها باشد.

کرم نماتود : سی الگانس (C. elegans) یک کرم نماتود است که به عنوان مدل در تحقیقات پیری استفاده شده است.)

 

https://ojdanesh.com/1398/8319/نماتود ها و افزایش یک طول عمر چشمگیر/

پیشینه زیست شناسی افزایش عمر :

مولکول‌های موجود در سلول‌ها ، مسیرهایی را برای انجام کارکردهای مختلف سلولی تشکیل می‌دهند. همچنین یک مولکول می‌تواند یک سیگنال برای انجام کاری دریافت کند (مثلاً سلول را تقسیم کند ) و سپس آن سیگنال را به مولکول بعدی در مسیر منتقل می کند ، که سپس آن را به حالت بعدی منتقل می‌کند و غیره. پژوهشگران در تحقیقات گذشته توانستند بین دو مسیر سیگنالینگ در C. elegans (مسیر سیگنالینگ انسولین و هدف مسیر راپامایسین ) و پیری ، پیوند و ارتباط پیدا کنند . دانشمندان دریافته‌اند که تغییر مسیر سابق باعث افزایش طول عمر یک کرم نماتود می‌شود ، در حالی که تغییر دومی آن را 30 درصد افزایش می‌دهد.

از نظر منطقی این بدان معناست که تغییر هر دو مسیر باید طول عمر کرم ها را 130 درصد افزایش دهد. اما همانطور که نویسندگان این تحقیق جدید کشف کردند ، در حقیقت طول عمر آن ها به بالاتر از 500 درصد افزایش یافته است.

مسیر های مرتبط با پیری

این تحقیقات که به کشف دو مسیر عمده مرتبط با پیری در C. elegans می پردازد ، یک مدل رایج در تحقیقات پیری است . بسیاری از ژن های این نوع از کرم ها با انسان مشترک است ، بعلاوه طول عمر آن کوتاه و تقریبا سه الی چهار هفته است و به دانشمندان این امکان را می‌دهد که اثر مداخلات ژنتیکی و محیطی بر افزایش طول عمر را به‌ سرعت ارزیابی کنند.

جارود رولینز : گسترش هم افزایی ژن‌ها واقعاً حیرت آور است. اکنون که دانشمندان راهی برای افزایش چشمگیر طول عمر کرم های نماتود فهمیده اند ، ممکن است این دانش را برای انسان نیز به کار گیرند .

هرمان هالر ، رئیس آزمایشگاه بیولوژیکی MDI : با وجود کشف اطلاعات جدید در خصوص مسیرهای سلولی حاکم بر پیری ، هنوز مشخص نیست که چگونه این مسیرها تعامل دارند.” “با کمک به توصیف این فعل و انفعالات ، دانشمندان راه‌هایی را برای درمان‌ ‌های مورد نیاز در جهت افزایش طول عمر سالم برای جمعیتی که به سرعت در حال پیری هستند ، آماده می کنند.”

افزایش 500 درصدی طول عمر کرم نماتود در مطالعه‌ی جدید با محوریت پیری ، حیرت آور است .  این پژوهش در مجله Cell Reports منتشر شده است . نتیجه این تحقیق معادل با آن است که یک انسان به تولد 400 سالگی خود برسد .

 



 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *