باکتری‌های راکتور هسته‌ای (مقاوم در برابر تشعشع) در ساخت واکسن های ارزان

سوالی که همواره برای محققان زیستی تعجب آور بوده این است که چگونه بعضی از ارگانیسم ها در شرایط سخت قادر به زنده ماندن هستند درحالی که انسان‌ها در آن شرایط تنها می‌توانند رویای زنده ماندن را داشته باشند. این قابلیت خاص توجه ، پژوهشگران  را نسبت به این ارگانیسم ها جلب کرد. تحقیقات گسترده‌تر بر روی این ارگانیسم‌ها گواه آن است که از باکتری‌های راکتور هسته‌ای  می‌توان برای تولید واکسن برای مقابله با بیماری‌های صعب العلاج استفاده کرد.

یکی از این ارگانیسم‌ها یک نوع باکتری به نام ”Deinococcus radioduran “ (باکتری‌های راکتور هسته‌ای) می‌باشد که قادر به تحمل شرایط سخت رادیواکتیوی است. به نظر می‌رسد این باکتری مواد رادیواکتیوی را به اندازه 1500 برابر طاقت یک انسان معمولی تحمل می‌کند. باکتری‌های راکتور هسته‌ای در جریان آزمایش‌های مربوط به اشعه‌ی گاما کشف شدند و مشخص شد این باکتری توانایی خوبی در استرلیزه کردن مواد مختلف برخوردار است

 

https://ojdanesh.com/1399/10360/باکتری‌های-راکتور-هسته‌ای-در-ساخت-واکسن/

تصویری از یک باکتری که نخستین بار در سال ۱۹۵۶ در راکتورهای هسته‌ای شناسایی شد .

 

باکتری‌های ” Deinococcus radioduran ” حتی از پرتوهای خورشید هم جان سالم به در برده‌اند و مشخص شد در شرایط سخت مریخ نیز زنده مانده‌اند. با این حال ، دانشمندان هنوز قادر به درک این موضوع نیستند که چگونه ارگانیسم های کوچکی می‌توانند به این قابلیت دست یابند ؟

باکتری Deinococcus radiodurans در محیط‌های مملو از مواد شیمیایی سمی و اسیدی و در گرما و سرمای بسیار زیاد هم زنده مانده و در سال‌های اخیر مجموعه‌هایی از آن در مخازن آب خنک کننده راکتورهای هسته‌ای شناسایی شده که همین امر شگفتی دانشمندان را موجب شده است. متخصصان پیش‌از این ارگانیسم‌هایی را برای مقابله با زباله‌های رادیواکتیوی به روش‌های خاص بیولوژیکی مورد اصلاح قرار داده بودند . یک واقعیت جالب تر این است که از این ارگانیسم‌ها می‌توان برای تولید واکسن های ایمن‌تر و ارزان‌تر استفاده کرد.

تولید واکسن ارزان از باکتری‌های بسیار تحمل‌پذیر راکتور هسته‌ای

به گفته‌ی پژوهشگران این تحقیق می‌توان از این باکتری جان سخت (باکتری‌های راوتور هسته‌ای) برای تولید واکسن‌هایی جدید در جهت ریشه‌کن شدن بیماری‌های صعب‌العلاج بهره گرفت. واکسن پیشرفته فلج اطفال نمونه‌ای از چنین واکسن‌ها می‌باشد که برای تولید آن بدین روش تلاش می‌شود. این واکسن قادر به از کار انداختن پروتئین‌های حیاتی عامل بیماری فلج اطفال است و اثبات قطعی کارآمدی آن، زمینه را برای تولید واکسن‌های کم هزینه برای درمان بیماری‌های مختلف هموار می‌کند .

کارشناسان پروژه تحقیقاتی ، ابتدا حدس می‌زدند که باکتری‌ها به طور مستقیم از ماده‌ی ژنتیکی آن محافظت می کنند ، اما به نظر می‌رسد پروتئین های ترمیم شده خود را محافظت می‌کند تا بتواند به دلیل آسیب ، ماده ژنتیکی خود را دوباره بسازد.

 دستکاری واکسن‌ها تنها به بخشی از مواد عفونی ارگانیسم برای ایجاد ایمنی اعطا شده در برابر بیماری نیاز دارند. بنابراین می‌توان از عوامل عفونی موجود استفاده کنیم و آن را با آنتی اکسیدان مخلوط کنیم و سپس برای غیر عفونی کردن آن در ساختار ژنوم باکتری‌ها تغییراتی را ایجاد کرد . محققان باور دارند که پس از دستیابی به آن هر نوع واکسن را ساخت . همه می‌دانیم که یک واکسن جدید برای تجاری شدن سال‌ها آزمایش و تحقیق را می‌طلبد.
در عصری که با بیماری های جدیدتر و سویه های ویروس روبرو هستیم ، نیاز به یک روش تولید سریع و موثر واکسن نیز در حال افزایش است. با وجود بسیاری از متخصصان در زمینه حمایت از این ایده ، احتمالاً می‌توان انتظار آینده چنین واکسن هایی را علیه بیماری عمده داشت.

 

انتشار این متن با ذکر نام منبع با عنوان زیر بلامانع می‌باشد :

”گردآوری شده توسط پروژه سرای اوج دانش : http://ojdanesh.com“

همچنین جهت برخورداری از خبرهای علمی روز ، عضو کانال تلگرامی ما شوید .

T.me/MBlogy


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *