سلول‌های سرطانی پناهگاه امن باکتری‌ها

گروهی از پژوهشگران حوزه‌ی زیست شناسی‌ملکولی طی بررسی‌ها و مطالعات خود دریافتند ، سلول‌های سرطانی باکتری‌ها ی متفاوتی را در خود جای داده‌اند . این نتیجه گیری حاصل مطالعه‌ی دقیق بیش از 1000 نمونه تومور مربوط به سرطان‌های مختلف انسانی است. محققان در این پژوهش علمی ، باکتری‌هایی را یافتند که در همه‌ی سلول‌های سرطانی، از سرطان مغز و استخوان گرفته تا سرطان پستان زندگی می‌کنند . محققان همچنین جمعیت بی نظیری از باکتری‌های ساکن در هر نوع سلول سرطان را شناسایی کردند. 

بررسی‌های انجام شده در این تحقیق نشان می‌دهد درک رابطه بین یک سلول سرطانی و میکروبیوم کوچک آن ممکن است به احتمال اثربخشی بالقوه برخی از درمان‌ها کمک کند و یا به روش‌هایی برای دستکاری باکتری‌ها برای تقویت اقدامات درمانی ضد سرطان در آینده اشاره کند.

 

https://ojdanesh.com/1399/10296/سلول‌های-سرطانی-پناهگاه-باکتری‌ها /

تصویر ثبت شده با میکروسکوپ الکترونی از باکتری‌های موجود در سلول سرطانی

دکتر راوید اشتراوسمان (Ravid Straussman) __محقق حوزه بیولوژی مولکولی _ چند سال پیش ، باکتری‌های موجود در سلول های سرطانی لوزالمعده انسان را کشف کرد و متوجه شد این باکتری‌ها با هضم و غیرفعال کردن داروها ، سلول‌های سرطانی را در برابر شیمی درمانی محافظت می‌کنند . در مطالعات دیگر هم ، چنین باکتری‌هایی در سلول‌های توموری یافت شد که همین امر مورد توجه محققان در مطالعات بعدی قرار گرفت .

داده‌های حاصل از این مطالعه میزان باکتری‌های موجود در سول‌های سرطانی (مغز ، استخوان ، پستان ، ریه ، تخمدان ، لوزالمعده ، کولورکتال ، ملانوما ) را مشخص می‌کند. بر اساس یافته‌ها سلول‌های سرطانی پستان بیشترین تعداد و تنوع باکتری‌ها را در خود جای می‌دهند و بسیاری از باکتری ها در تومورهای پستان در مقایسه با بافت طبیعی پستان اطراف این تومورها یافت می‌شود و برخی از باکتری ها اغلب در بافت تومور به جای بافت طبیعی اطراف آن یافت می‌شوند.

چالش‌های ایجاد شده در تحقیقات برای رسیدن به نتیجه

توده‌ی باکتری‌های موجود در یک نمونه سرطان نسبتاً کم است و محققان با تمرکز کردن روی این باکتری‌های کوچک درون سلولی روش‌هایی درمانی پیدا می‌کنند. دفع آلودگی‌های خارجی چالش دیگری بود محققان با آن مواجه شدند . برای این منظور ، آنها از صدها کنترل کننده استفاده کردند و نوعی فیلترهای محاسباتی ایجاد کردند تا اثری از هر باکتری که می تواند از خارج از نمونه های تومور ناشی شود را پاکسازی کند . این گروه تحقیقاتی همچنین توانستند از تومور‌های پستان باکتری‌هایی را به طور مستقیم رشد دهند و ثابت کنند که باکتری های موجود در سلول سرطانی زنده هستند . تصویربرداری میکروسکوپی از این باکتری‌ها نشان داد که آن‌ها ترجیح می‌دهند در مکانی خاص در داخل سلول های سرطانی (نزدیک به هسته سلول) مستقر شوند.

سلول‌های مختلف برای باکتری‌ها ی مختلف

باکتری‌ها علاوه بر اینکه در سلول‌های سرطانی یافت می‌شوند در سلول‌های ایمنی ساکن در داخل تومورها نیز حضور دارند. بعضی از این باکتری ها می‌‌توانند پاسخ ایمنی ضد سرطان را تقویت کنند در حالی که برخی دیگر باعث سرکوبی آن می‌شوند . در این مطالعه مشخص شده که چرا برخی از سلول‌ها مثلا سلول های سرطانی ، میکروبیوم معمولی خاص خود را دارند . ممکن است باکتری ها خارج از متابولیت‌های خاصی که تولید می‌شوند و یا در انواع خاص تومور ذخیره می‌شوند ، زندگی کنند.

وقتی پژهشگران باکتری‌های موجود در تومورهای ریه‌ی افراد سیگاری را با بیمارانی که هرگز سیگار نکشیده بودند مقایسه کردند اختلافاتی پیدا کردند. این اختلافات وقتی مشخص شد که محققان ژن‌های دو گروه از باکتری‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند و سلول های سرطان ریه افراد سیگاری ژن های بیشتری برای متابولیزه نیکوتین ، تولوئن ، فنل و سایر مواد شیمیایی موجود در دود سیگار را داشتند.

آیا باکتری ها آزادکننده متابولیت‌های اضافی در سلول سرطانی هستند یا خدمتی به سلول ارائه می‌دهند؟
در کدام مرحله اقامت خود را انجام می دهند؟ چگونه باعث رشد یا مانع ترویج سرطان می‌شوند؟ اثرات آن‌ها در پاسخ به طیف گسترده ای از داروهای ضد سرطان چیست؟

با توجه به مطالعات انجام شده در دیگر آزمایشگاه‌ها مشخص شد که باکتری ها جزئی جدایی‌ناپذیر از محیط زیست تومور هستند . دانشمندان امیدوارند با فهمیدن اینکه باکتری چگونه در محیط‌زیست تومور جای می‌گیرد بتوانند روش‌های جدیدی برای درمان سرطان کشف کنند. “

 

⇐ باز نشر این نوشته با استفاده از عبارت زیر به عنوان مرجع بلامانع می‌باشد:

“گردآوری شده توسط پروژه سرا اوج دانش؛ https://OjDanesh.com

برای برخورداری از خبرهای علمی روز، در کانال تلگرامی ما عضو شوید

Logopit 1589375360528


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *