شهاب سنگ‌ها زیستگاه میکروارگانیسم ها(M.sedula)

محققان بین‌المللی در یک مطالعه علمی ، نوع جدیدی از باکتری ها ( M.sedula ) را کشف کرده‌اند که از شهاب سنگ‌ها به عنوان منبع تغذیه و زیستگاه خود بهره می‌برند . زندگی کردن حقیقتی نه فقط برای انسان بلکه برای سایر موجودات از جمله میکروارگانیسم ها می‌باشد . یافته‌های دانشمندان در این پژوهش نشان می‌دهد که نوعی از باکتری‌ها علاقه فراوانی به استفاده از غذاهای فرازمینی دارند و برای این کار شهاب‌سنگ ها را به عنوان زیستگاهی برای حیات خود انتخاب کرده اند .

 

https://ojdanesh.com/1398/8331/شهاب-سنگ‌ها-زیستگاه-M.sedula-میکروارگانیسم/

قطعات گرد و غبار شهاب سنگ که توسط  M.sedula احاطه شده است

باکتری ( Metallosphaera sedula ( M.sedula

یک باکتری تک سلولی باستانی موسوم به ( Metallosphaera sedula ( M.sedula این توانایی را دارد که برای تامین ماده غذایی مورد نیاز خود مواد موجود در شهاب سنگ‌ها را پردازش و تجزیه کند . میکروارگانیسم M.sedula متعلق به یک خانواده از باکتری ها معروف به لیتروتروف است . آن‌ها انرژی مورد نیاز خود را از منابع معدنی به دست می‌آورند . لیتروتروف که به معنای خوردن سنگ است برگرفته از اصطلاحات یونانی “lithos” (سنگ) و “troph” (مصرف کننده) می‌باشد . محققان آزمایش‌هایی را بر روی یک شهاب سنگ با نشانه شمال غربی آفریقا 1172 ( NWA 1172 ) انجام دادند. آن ها متوجه شدند که میکروارگانیسم‌ ها با سرعت بالایی شهاب سنگ را به استعمار خود درآورده اند .

مصرف مواد معدنی توسط میکروارگانیسم M.sedula در شهاب سنگ‌ها

با توجه به موقعیت های جغرافیایی و هواشناسی به نظر می‌رسد ، برای این میکروارگانیسم های باستانی رژیم غذایی با منابع معدنی فرازمینی سودمندتر است.  NWA 1172 یک ماده چند فلزی است که ممکن است فلزات بسیار کمی را برای تسهیل فعالیت متابولیک و رشد میکروبی فراهم کند. علاوه بر این ، تخلخل NWA 1172 ممکن است نرخ رشد بیشتر باکتری M.sedula را منعکس کند. بر اساس این یافته جالب ، میکروارگانیسم M.sedula استفاده از مواد معدنی موجود در شهاب‌سنگ ها را به عنوان منبع تغذیه‌ای بر دیگر منابع ترجیح می‌دهد .

دانشمندان پس از تحقیقات بسیار به ارتباط غذایی میکروارگانیسم‌ها پی بردند . آن‌ها رابط میان شهاب سنگ و میکروارگانیسم مورد نظر را در مقیاس نانومتر( یک میلیاردم متر) بررسی کردند و چگونگی مصرف این ماده را ردیابی کردند و به بررسی رفتار اکسید آهن پرداختند .(ردوکس نوعی واکنش شیمیایی است که در آن حالت اکسیداسیون اتم ها تغییر می‌یابد و در فرآیندهای بیولوژیکی رایج است) . آن‌ها با ترکیب چندین تکنیک طیف سنجی تحلیلی با استفاده از میکروسکوپ الکترونی ، مجموعه‌ای از اثر انگشتهای بیوگوشیمیایی به جای مانده از رشد M.sedula در شهاب سنگ را یافتند.

نتایج تحقیقات

تحقیقات صورت گرفته ، توانایی M.sedula را در انجام عملکرد انتقال بیولوژیک مواد معدنی شهاب‌سنگ را نشان می‌دهد ، اثر انگشت های میکروبی حل نشده بر روی مواد شهاب سنگ حل نشده اعتبار می دهد ، و مرحله بعدی را به سمت فهم بیوگوشیمی شهاب سنگ ارائه می دهد. نکته جالب آن است که ، میکرو ارگانیسم‌ها می توانند از مواد معدنی شهاب‌سنگ‌ها برای تامین انرژی و تغذیه بهره ببرند . اما این مطالعه نمی‌تواند مدرکی را برای زیست شناسی بیگانه در شهاب سنگ ها ارائه دهد ، اگرچه ادعای چنین اکتشافاتی قبلاً انجام شده است ( شهاب سنگ ALH84001 در سال 1996). با این حال این تصور دشوار نیست که شکل‌های مختلف از زندگی میکروسکوپی فرازمینی در صورت وجود ، چه در حال حاضر و چه در گذشته ، همین شیوه مصرفی را انجام دهد.

این یافته همچنین دلالت بر پتانسیل مواد فرازمینی به عنوان منبع مغذی و انرژی برای میکروارگانیسم ها در اوایل میلیارد سال پیش در زمین دارد. در آن زمان که بمباران شهاب سنگی بسیار سنگین تر از اکنون بود.
آیا میکروب‌های ابتدایی می‌توانند از شهاب سنگ به عنوان یک منبع غذایی در آن زمان استفاده کنند؟
آیا شهاب‌سنگ‌ها با تهیه منابع مغذی نقش مهمی در رشد و تکامل زندگی روی کره زمین داشتند؟

https://ojdanesh.com/1398/8331/شهاب-سنگ‌ها-زیستگاه-M.sedula-میکروارگانیسم/

تصویر میکروسکوپ الکترونی از شهاب سنگ NWA 1172 ، که میکرو ارگانیسم‌ های M.sedula. آن را استعمار کرده‌اند

 

https://ojdanesh.com/1398/8331/شهاب-سنگ‌ها-زیستگاه-میکروارگانیسم/

نمودار که مصرف مواد معدنی توسط میکروب M. sedula در شهاب‌سنگ NWA 1172 نشان می‌دهد .

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *