یارا ویروس ( Yaravirus ) ویروسی با ژن های ناشناخته در آمیب

یارا ویروس (Yaravirus)  ،ویروس‌ تازه شناسایی شده‌ در آمیب ، که دارای ژن های ناشناخته‌ بسیاری است .

 

https://ojdanesh.com/1398/8827/یارا-ویروس-yaravirus-در-آمیب/

Yaravirus )لکه های تیره) آلوده آمیب

 

محققان به تازگی ویروس جدید آلوده کننده آمیب را که دارای مقدار زیادی ژن ناشناخته است را در برزیل کشف کردند . بر اساس یافته‌ها ، بیش از 90 درصد ژن‌های ویروس در هیچ کجای دنیا یافت نشده است ، و این امر نشان مدهنده آن است که ممکن است این ارگانیسم متعلق به یک طبقه کاملاً جدید از ویروس‌ها باشد که ما از وجود آن آگاه نبوده‌ایم . این ارگانیسم تازه کشف شده که یارا ویروس (Yaravirus) نامگذاری شده است ، در اساطیر بومی برزیل Tupi-Guarani به معنای “مادر آب‌ها” می‌باشد .

این ویروس در یکی از شناخته شده‌ترین گونه‌های تک‌یاخته ها به نام آمیب  کشف شد. نمونه ویروس از آب های گل آلود دریاچه مصنوعی به نام پمپولها در برزیل جمع آوری شد. تیم تحقیقاتی ژن های رمزگذاری کننده پروتئین ، 74 ویروس را با بانک اطلاعاتی حاوی بیش از 8،500 متاژنوم مقایسه کردند. از میان 74 ژن ، تنها شش ژن از فاصله دور با ماده ژنتیکی شناخته شده از سایر میکروارگانیسم ها ارتباط داشتند . کار محققان را دشوار می‌دانستند که از کجا به وجود آمده است و به چه گونه هایی مربوط می‌شود .

 

یارا ویروس _ Yaravirus

Yaravirus بیانگر وجود ویروس‌ جدیدی از ویروس‌های جدا شده از سلول‌های A. castellanii است. مقدار پروتئین های ناشناخته که ذرات Yaravirus را تشکیل می‌دهند ، نشان دهنده تنوع موجود در دنیای ویروسی و میزان پتانسیل یافتن ژنوم های ویروسی جدید است. این یافته برای نویسندگان جالب و شگفت آور است.

ویروس هایی که آمیب ها را آلوده می کنند ، مشترک هستند ، با همه ویروس‌های جدا شده آمیبی شناخته شده مربوط به ویروس های به اصطلاح غول پیکر (ویروس های DNA بزرگ نوکلئولیتوپلاسمی ، NCLDV) ، که بسیار بزرگتر از عوامل ویروسی معمولی و پیچیده تر هستند. اما Yaravirus از این نظر عجیب است. بر خلاف آنچه در سایر ویروس های جدا شده آمیب مشاهده می شود ، Yaravirus توسط یک ذره بزرگ / غول پیکر و یک ژنوم پیچیده نشان داده نمی شود ، اما در عین حال تعداد مهمی از ژن‌های قبلی را نیز توصیف می‌کند ، از جمله کد کننده پروتئین اصلی کپسید جدید .

مشخص نیست که آیا Yaravirus اولین نمونه از یک خانواده جدید از ویروس‌های آلوده کننده آمیب است که به طور مستقل تکامل یافته است یا اینکه قبلاً ویروس غول پیکری بوده که به مرور زمان اندازه خود را کاهش می داد ؟! اکنون به 80 نانومتر رسیده (در مقایسه با ویروس‌های غول پیکر که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ نانو متر هستند .همچنین گلبول قرمز 100 برابر بزرگتر از یاراویروس است. اگر Yaravirus واقعاً با ویروس های غول پیکر مرتبط باشد ، کوچکترین عضو NCLDV ها ، چه از نظر ذرات و چه از لحاظ ژنوم است.

 


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *