نکات مهم در نگارش علمی و جذاب مقاله

بهتر است پیش از شروع به نوشتن و نگارش ، در مورد پیام موضوع تأمل شود. حتی بهتر است پیش از نوشتن عنوان مقاله ، راجع به نتایج مقاله نیز اندیشیده شود. در حقیقت در یک نوشتار باید حداقل به یک پرسش اصلی پاسخ داد.

بهترین و مطمئن‌ترین کار برای جلب توجه خوانندگان پژوهش بیان مطالب به صورت صریح، قطعی و مشخص است. خوانندگان انتظار دارند هر نوع اطلاعات خاص موجود در یک مقاله را در محل مخصوص آن پیدا کنند.

عنوان نگارش مقاله

عنوان ، مهم‌ترین عبارت در نگارش یک مقاله‌ است. اگر خواننده‌ای اهمیت نوشته‌ای را از عنوان آن برداشت نکند به خواندن آن نیز ادامه نمی‌دهد.

چکیده‌ی مقاله

چکیده‌ی مقاله‌ نیز داری اهمیتی تقریباً مساوی با عنوان است . گاهی تنها بر اساس چکیده‌ی مقاله، خواننده تصمیم می‌گیرد مقاله‌ را بخواند یا آن را کنار بگذارد .

بین بررسی متون و مقدمه‌ی مقاله اختلاف زیادی وجود دارد ، در مقدمه باید یک تاریخچه کوتاه که اهمیت مطالعه را عنوان می‌کند و اطلاعات قبلی موجود در این زمینه را بیان کرده و نقایص موجود را نمایان می‌سازد مطرح کرد . همچنین زمینه چینی برای تحقیق عموماً در مقدمه آورده می‌شوند.

قسمت مواد و  روش‌ها در مقاله باید به طور تخصصی و با جزئیات کامل مطرح شوند . به نحوی که محققان دیگر نیز بتوانند آن را انجام دهند.

نتایج تحقیق

نتایج باید با یک نظم و توالی منظم ارائه شوند . بیان نتایج همچنین باید از توالی منطقی پیروی کند و نه از ترتیب زمانی ! در غیر این ‌صورت درک آن‌ها مانند چیدن قطعات پازل در کنار هم است که می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد.

دانشمندان از میان حجم زیادی از مقالات در صورتی که به عنوان آن‌ها علاقه‌مند باشند یا پرسش و پاسخ‌های مهمی را در برداشته باشند ، مطالعه می‌کنند و هرچه یک مطلب بهتر و منطقی‌تر نوشته شود خوانندگان بیشتری را نیز جذب می‌کند و بیشتر مورد ارجاع سایر مقالات واقع می‌شود.

دو نکته بسیار مهم هنگام در نگارش‌مقاله‌ :

  1. پیام اصلی مقاله
  2. خواننده‌ی مقاله‌

اگر نویسنده به خواننده‌های پژوهش بی توجهی کند، خواننده‌ها نیز به نوشته‌های او بی توجهی می‌کنند . 

 

https://ojdanesh.com/1399/9393/نکات-مهم-برای-نگارش-علمی-جذاب-مقاله/

 

کپی برداری از این نوشته فقط با استفاده از عبارت زیر به عنوان مرجع بلامانع می باشد:”نوشته شده توسط پروژه سرا اوج دانش؛ https://OjDanesh.com

•جهت برخورداری از اخبار علمی روز، در کانال تلگرامی ما عضو شوید:
 ” https://t.me/MBlogy

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *