پروبیوتیک ها مانعی برای پوکی استخوان

پروبیوتیک ها نیز دسته‌ای از باکتری ها هستند که از پوکی استخوان ممانعت می‌کنند . باکتری های مفید فعالیت‌های سودمند متعددی را برای تقویت  سیستم ایمنی ،گوارش و اعصاب انجام می‌دهند.

 

https://ojdanesh.com/پروبیوتیک ها مانعی برای پوکی استخوان

 

همیشه اسم باکتر‌ی ها با بیماری‌های سخت و خطرناک مترادف بوده است اما بسیاری از آن‌ها نه تنها صلح طلب هستند بلکه حضورشان برای سلامت ما حیاتی است. 

دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد.

 

پروبیوتیک ها

اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) پروبیوتیک‌ها را این گونه تعریف می‌کند: « پروبیوتیک‌ها ، میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آن‌ها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود. »

• باکتری های پروبیوتیک از پوکی استخوان نیز پیشگیری می‌کنند .

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه اموری در آتلانتا ، باکتری های پروبیوتیک با رشد استخوان و افزایش حجم استخوانی احتمال پوکی‌استخوان را کاهش می‌دهند.

محققان به مدت چهار هفته به موش‌های ماده آزمایشگاهی مکمل “Lactobacillus rhamnosus GG ” دادند که نوعی پروبیوتیک است.

نتایج نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها منجر به رشد باکتری هایی در روده می‌شوند که یک متابولیت خاص به نام بوتیرات تولید می‌کنند. بوتیرات سبب می شود تا سلول‌های T در مغز استخوان پروتئینی به نام _ Wnt10b _ تولید کنند که در رشد استخوان نقش دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها در رشد استخوان و افزایش توده‌ی استخوانی نقش دارند و تاثیر مستقیم آن نیازمند بررسی بیشتر است.

کلید سلامتی، حفظ تعادل است و پوکی استخوان بیماری خاموش در دوران کهن‌سالی می‌باشد.

امروزه پوکی استخوان به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه تبدیل شده است به طوری که سالانه میلیون‌ها نفر به آن دچار می‌ شوند که در این میان زنان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

•• از بین مواد غذایی شناخته شده ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است.

••• سیب ، موز، توت ، کشمش ، انواع سبزی ، پیاز، سیر، تره فرنگی ، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز نیز از دیگر مواد مغذی حاوی این نوع باکتری هستند.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *