سامان‌دهی و نظم داده ها در پژوهش

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در جریان پژوهش و تحقیق به دنبال مقاله‌ای بگردید که از پیش آن را دانلود کرده‌اید اما اکنون پیدایش نکنید . این یک عدم سامان‌دهی در ذخیره داده ها و اطلاعات است . اگر بدانید هر فایل اطلاعاتی را در چه درایو و پوشه‌ای از سیستم ذخیره کرده‌اید ، با این مشکل کمتر روبرو خواهید شد. افزایش رشد پژوهش در سیستم‌های کامپیوتری علاوه بر در دسترس قرار دادن اطلاعاتِ لازم از سراسر دنیا ، این امکان را هم در اختیار قرار می‌دهد که با استفاده از ابزارهای ذخیره و جستجوی در میان انبوه اطلاعات ، منبع مورد نظر خود را جستجو کنید.

https://ojdanesh.com/1398/8334/سامان‌دهی-و-نظم-داده-ها-در-پژوهش/

 

در این مطلب با چند راهکار ساده برای ایجاد سامان‌دهی و نظم ، اطلاعات در پژوهش آشنا می‌شوید . 

▪︎ تعیین محل ذخیره اطلاعات

هنگام جمع‌آوری اطلاعات به محل آن توجه کنید . اگر قصد سامان‌دهی عکس را دارید با نام محل،  عکس‌ها را ذخیره کنید و اگر اطلاعاتِ خود را از پایگاه اطلاعاتی خاصی دریافت کرده‌اید آن را با نام پایگاه ذخیره کنید. این نام‌گذاری برای محل در مراحل بعد بازیابی داده را راحت تر خواهد کرد.

▪︎ استفاده از حروف الفبا

هنگام جمع آوری مقادیر زیادی از داده‌ها ، مانند واژه نامه‌های تخصصی یا منابع آنلاین از الفبا استفاده کنید. اطلاعاتِ الفبایی چه در الفبا فارسی و چه الفبای انگلیسی بسیار موثر هستند. این سیستم طبقه‌بندی برای همه افرادی که دارای سواد خواندن و نوشتن یاشند  قابل درک است و این در حالی است که مخاطبان ممکن است هیچ یک از سیستم های طبقه‌بندی دیگر را درک نکنند.

▪︎ به خاطر سپردن زمان ذخیره اطلاعات

با استفاده از زمان به خوبی می‌توانید اطلاعاتِ مورد نیاز خود را سامان‌دهی کنید . بسیاری از رویدادها در یک بازه مشخص رخ می‌دهند. اگر رویدادی به صورت مرتبط مثلا ماهانه یا سالانه تکرار می‌شود، با ذکر تاریخ آن را مشخص کنید.( به طور مثال گزارش هفته سوم آذر ۱۳۹۷)

▪︎ دسته بندی داده ها به صورت موضوعی

داده های خود را به صورت موضوعی طبقه‌بندی کنید . اگر در یک گروه آموزشی سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد ، اطلاعاتِ هر کدام را در یک پوشه مجزا ذخیره کنید . به این ترتیب اطلاعات را برای بازیابی به صورت پیوسته می‌توانید بیابید.

 

▪︎ استفاده از سلسله مراتب در سامان‌دهی داده ها

سامان‌دهی داده ها به صورت سلسله مراتبی بسیار راهگشا است. به این ترتیب اطلاعات یک فصل پایان‌نامه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. دسته بندی اطلاعات به صورت فصل به فصل (فصل یک، فصل دو و … ) می‌تواند در گرداوری اطلاعات بسیار کمک کننده باشد.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *