نانواسفنج های سلولی راه حلی جدید برای مبارزه با SARS-CoV-2

نانواسفنج ها به نانوذرات‌ پلیمری می‌گویند که توسط غشاهای سلولی انسان پوشانده شده‌اند و پیش از ورود ویروس SARS-COV-2 به سلول میزبان  ویروس را احاطه می‌کند تا اثر آن را خنثی کند .

 

https://ojdanesh.com/1399/10508/نانواسفنج-های-سلولی-و-مبارزه-SARS-CoV-2/

تصویری شماتیک از اصل کار نانواسفنج ها

همه گیری ویروس کرونا “COVID-19” دنیا را با چالشی بزرگ مواجه کرد ، به گونه‌ای که محققان و پژوهشگران  علوم زیستی در سراسر جهان برای تولید واکسن و درمان قطعی این بیماری با یکدیگر در رقابت هستند . گروهی تحقیقاتی از دانشگاه  کالیفرنیا سن دیگو با همکاری گروه تحقیقاتی از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون ، رویکردی منحصر به فرد برای جلوگیری از آلودگی سلول‌های انسانی به SARS-COV-2 ارائه کرده‌اند. دانشمندان به کمک فناوری‌های زیستی دو نوع نانواسفنج ایجاد کرده‌اند که به عنوان طعمه‌های سلولی عمل می‌کنند و پیش از ورود ویروس به سلول‌های انسانی به SARS-COV-2 متصل می‌شوند.

نانواسفنج ‌ها به عنوان طعمه !

نانواسفنج ها شامل نانوذرات پلیمری هستند که با غشایی از سلول‌های اپیتلیال ریه انسان و ماکروفاژها پوشیده شده است. از آنجایی که سطح نانواسفنج‌ها دارای همان گیرنده‌ها و پروتئین‌هایی هستند که ویروس معمولاً به آن‌ها در سلول‌های واقعی بدن متصل می‌شود ، به عنوان یک طعمه برای سلول‌های انسانی عمل می‌کند و مکان‌های اتصال جایگزینی را برای ویروس عرضه می‌دهد. نکته اصلی ایجاد سدی برای این نانواسفنج ها برای از بین بردن ویروس و جلوگیری از تکثیر آن و آلوده سازی سلول‌های انسان است.

اثربخشی در برابر CORONAVIRUSES / SARS-COV-2

تست‌های ایمنی اولیه نانولوله های اسفنجی انجام شده بر روی مدل‌های آزمایشی موش نشان داد که با قرار گرفتن سه روزه در معرض بیماری روی بافت‌های ریه تأثیر نمی‌گذارد . همچنین پلاکت های خون ، شمارش گلبول‌های قرمز و سفید بر این نانواسفنج ها تأثیر منفی نداشت. آزمایش‌های موثر دیگری با قرار گرفتن ویروس در محیط کشت سلول‌های میمون در حضور نانواسفنج ها در شرایط آزمایشگاهی انجام شد. هر دو نوع نانولوله اسفنجی اثر SARS-COV-2 را به نسبت دوز مصرفی کاهش داده است. بهترین نتایج در مقایسه با کشت بدون درمان 90٪ کاهش داشت.

به گفته‌ی نویسنده ارشد تحقیقات ، مزیت بی نظیر این نانواسفنج‌ها این است که نسبتاً آسان ساخته شده‌اند و نسبت به جهش‌های ویروسی حساس نیستند .  نانواسفنج‌های ساخته شده علاوه بر تاثیر بر SARS-COV-2 ، می‌توانند در جلوگیری به ابتلای سایر عفونت‌های کورو ویروسی نیز مؤثر باشند.

این یک راه حل بی نظیر در مبارزه با COVID-19 می‌تواند باشد واگر نتایج تحقیقات بر روی نمونه‌های حیوانی مثبت باشد دانشمندان آزمایشات بالینی خود را برای انسان انجام خواهند داد .

 

نشر این متن باذکر منبع با استفاده از عنوان زیر بلامانع است:
گردآوری شده توسط پروژه سرای اوج دانش” https://ojdanes.com ”
برای اطلاع از خبر های علمی روز ، در کانال تلگرامی ما عضو  شوید.Logopit 1589375360528

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *