میتوکندری با عملکردی جدید در استرس سلولی

میتوکندری “قناری در معدن زغال سنگ” برای استرس سلولی است / مقاومت برخی از سرطان ها در برابر شیمی درمانی

 

https://ojdanesh.com/1398/8096/میتوکندری با عملکردی جدید در استرس سلولی/ISG

میتوکندری ها ، ساختارهای ریز موجود در بسیاری از سلول‌ها هستند که به ماشین آلات تولید انرژی شناخته شده اند.

عملکرد جدید میتوکندری ها :

هنگامی که سلول‌ها در معرض استرس یا مواد شیمیایی ( شیمی درمانی) قرار می‌گیرند می‌توانند به DNA آسیب برسانند .میتوکندری ها آلارم‌های ملکولی را تنظیم خواهند کرد . این نتایج می‌تواند منجر به درمان‌های جدید سرطان شود که از مقاومت تومورها به شیمی درمانی جلوگیری می‌کند.

میتوکندری ها به عنوان اولین خط دفاع در تشخیص استرس DNA عمل می‌کنند. به نحوی که به دیگر سلول‌ها می گوید:” سلام ، من مورد حمله قرار گرفتم ، شما بهتر از خود محافظت می‌کنید.”

بیشتر DNA که سلولی برای عملکرد به آن نیاز دارد ، درون هسته سلول یافت می‌شود که در کروموزوم ها بسته‌بندی شده و از والدین به ارث می‌رسد.

میتوکندری هریک از کروموزوم ها حاوی دایره های کوچک DNA خود است که فقط از یک مادر به فرزندانش منتقل می شود(DNA میتوکندری یا mtDNA) . بیشتر سلول‌ها شامل صدها و یا هزاران میتوکندری هستند.

گروه تحقیقاتی شادل قبلاً نشان داد که سلول‌ها به mtDNA بسته‌بندی نشده به طور مشابه پاسخ می‌دهند که چگونه در برابر ویروس مهاجمان واکنش نشان می‌دهند – با آزاد کردن آن از میتوکندری و ایجاد پاسخ  ایمنی که باعث تقویت دفاع سلول می‌شود.

گروه تحقیقاتی شادل با انتشار mtDNA آسیب دیده به داخل سلول هدف آن بود که چه مسیرهای مولکولی فعال شوند.

بر اساس مطاله جدید سلولی ، در زیر مجموعه‌ای از ژن‌ها که به عنوان ژن‌های تحریک شده با اینترفرون یا ISG ها شناخته می شوند و به طور معمول با حضور ویروس‌ها فعال می‌شوند ، قرار گرفتند.

 

ژن ها زیرمجموعه خاصی از ISG هستند که توسط ویروس‌ها فعال شده‌اند و زیر مجموعه همان ژن تحریک شده با اینترفرون است که اغلب در سلول‌های سرطانی فعال شده و در برابر شیمی درمانی با عوامل آسیب رسان DNA مانند دوکسی سیروبینین مقاومت کرده اند.

برای از بین بردن سرطان ، دوکسی سیروبیسین DNA هسته‌ای را هدف قرار می‌دهد. این دارو همچنین باعث آسیب و رهاسازی mtDNA می‌شود که به نوبه خود ISG ها را فعال می کند.

این گروه از ISG ها (ژن تحریک شده با اینترفرون) به محافظت از DNA هسته‌ای در برابر صدمه کمک می‌کند و در نتیجه ، باعث افزایش مقاومت در برابر داروی شیمی درمانی می شود.

هنگامی که فشارهای میتوکندری در سلول‌های سرطانی ملانوم القا شود ، سلول‌ها هنگام رشد در ظروف کشت و حتی موش ها در برابر دوکسیروبیسین مقاوم‌ تر می‌شوند ، زیرا سطح بالاتری از ISG از DNA سلول محافظت می‌کند.

شاید این واقعیت که DNA میتوکندری در بسیاری از نسخه‌ها در هر سلول وجود دارد و کمتر از مسیرهای ترمیم DNA خود را دارد ، آن را به یک سنسور بسیار موثر استرس DNA تبدیل می کند.”

بیشتر اوقات ، این مسئله خوب است که mtDNA بیشتر مستعد آسیب باشد – مانند محافظ قناری در معدن زغال سنگ برای محافظت از سلول های سالم عمل می‌کند.
اما در سلول‌های سرطانی به این معنی است که دوکسی سیروبین – با آسیب رساندن به mtDNA و خاموش کردن زنگ‌های هشدار مولکولی می تواند در آسیب رساندن به DNA هسته‌ای سلول های سرطانی کمتر موثر باشد.

اگر از آسیب به میتوکندری یا انتشار آن در حین درمان سرطان جلوگیری شود ، ممکن است از مقاومت در برابر شیمی درمانی جلوگیری کرد.

 



 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *