سرطان در کوکان متولد شده از جنین منجمد

بر اساس مطالعات جدیدی که در کشور دانمارک انجام شده‌ است  کودکانی که پس از استفاده از انتقال جنین منجمد به رحم (IVF) به دنیا آمده‌اند نسبت به کودکانی که به صورت طبیعی از مادران بارور متولد شده‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کودکان هستند .

 

https://ojdanesh.com/1398/8133/سرطان-در-کوکان-متولد-شده-از-جنین‌-منجمد-جنین-IVF/

جنین منجمد متولد از لقاح خارج رحمی/ IVF

در سال 2018 ، تقریبا 10٪ از کل کودکان از طریق نوعی درمان باروری  ” لقاح خارج رحمی/IVF ” متولد شدند.

کودکانی که به روش IVF ( لقاح خارج رحمی ) متولد می‌شوند با احتمال افزایش خطرات سلامتی روبرو هستند :

  • کودکان وزن کمی داشته باشند.
  • زودرس به دنیا آیند .
  • برخی از نقایص هنگام تولد را دارا باشند.

پیامدهای بهداشتی دراز مدت چنین روش تولدی کماکان کمتر شناخته شده است .

هنگامی که دانشمندان تعداد فرزندان متولد شده از والدین با تولد طبیعی را با کسانی که با استفاده از IVF لقاح خارج رحمی به دنیا آمده‌اند مقایسه کردند ، در مواردی تولد که جنین های منجمد را بررسی کردن ، متوجه افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های کودکانه شدند. به طور خاص ، میزان سرطان کودکی در کودکان متولد شده حاصل از باروری طبیعی 17.5 و برای کودکان متولد شده با انتقال جنین منجمد 44.4 در هر صد هزار تولد بود.

  • اگر مادر چاق باشد ، وزن مادر نیز می‌تواند خطر بیشتری برای کودک ایجاد کند

بر اساس مطالعاتی که دانشمندان انجام داده‌اند لقاح خارج رحمی به خودی‌خود باعث افزایش خطر سرطان (سرطان خون ، مغز استخوان ، … ) نمی‌شود بلکه این اتفاق در جنین های متولد شده از طریق IVF صورت می‌گیرد . بیشتر مطالعات پیشین به ارتباط بین سرطان و جنین های فریز شده اطلاعات قوی و اساسی وجود نداشت اگرچه در یکی از تحقیقات ارتباطی مشاهده شد که همه این مطالعات در جمعیت کوچکتری از بیماران انجام شده بود .اکنون در این مطالعه تعداد زیادی از بیماران مورد بررسی قرار گرفتند ، اما بطور دقیق مشخص نیست که اگر افرادی از دیگر کشورها را با خصوصیات نژادی و قومی مختلف مورد بررسی قرار گیرند نتایج یکسان خواهد بود یا خیر ؟

 

افزایش 2.4 برابری از نظر بالینی قابل توجه است ، اما این تعداد بسیار اندک است ، و این به داده‌های قدیمی‌تر بر می‌گردد (1996)و ممکن است بعضی از موارد موجود در حال حاضر قابل استفاده نباشد. محققان این واقعیت را مطرح می‌کنند که منجمد کردن جنین و دوباره گرم کردن آن به همراه مواد شیمیایی که در این رویه استفاده می‌شوند، می‌تواند در بروز تغییرات ژنتیکی که بعدا به سرطان منجر می‌شوند ، نقش داشته باشند.

 

این مطالعه در کشور دانمارک (از پیشرفته ترین کشور‌ها در تکنولوژی) از تاریخ ژانویه 1996 تا 31 دسامبر 2012 انجام شده است. در بین این کودکان ، از جمعیت 1085172 نفره مورد بررسی 2217 نفر از کودکان مبتلا به سرطان تشخیص داده شده‌اند. در نظر داشته باشید که این تحقیقات از سال 1996 آغاز گردیده و تا کنون تغییرات زیادی در فناوری و پروتکل‌های آزمایشگاهی ایجاد شده است که در صورت اجرای مجدد این مطالعه فناوری های نوین  تأثیر گذار هستند .

 


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *