تولید و توسعه خون مصنوعی

تولید خون مصنوعی توسط پژوهشگران ژاپنی با نتیجه‌ای موفقیت آمیز بر روی خرگوش آزمایش شد

 

https://ojdanesh.com/1398/7685/تولید-و-توسعه-خون-مصنوعی-آزمایش-خون مصنوعی/

 

محققان ژاپنی از تولید یک نوع خون مصنوعی خبر دادند که صرف نظر از گروه خونی افراد نیازمند به تزریق خون، برای همه آن‌ها قابل استفاده است.

تا چند سال پیش جایگزین کردن خون ممکن نبود. در سال ۲۰۱۷میلادی،  سازمان بهداشت ملی انگلیس(NHS) آزمایش‌ های ایمنی اولیه را که شامل ۲۰ نفر بود را انجام داد . این افراد مقادیر کمی خون مصنوعی تولید شده از سلول‌های بنیادی دریافت کردند.

○هدف از تولید خون مصنوعی 

هدف کوتاه مدت این تحقیق تولید گلبول‌های قرمز  است که بیماری‌هایی مانند آنمی را درمان می‌کنند.

خون مصنوعی که به واسطه‌ی تیمی از دانشمندان دانشکده پزشکی دفاع ملی ژاپن روی خرگوش‌ها آزمایش شد ، می‌تواند شانس زنده ماندن برای مصدومانی که نیاز سریع به تزریق خون دارند را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

پلاکت موجب توقف خونریزی می‌شود، آن هم در صورت تکان خوردن، چهار روز قابل ذخیره است و سلول‌های قرمز را نیز می‌توان در دمای پایین به مدت ۲۰ روز نگهداری کرد.

کاهش چشمگیر پلاکت‌‌های خونی و گلبول‌های قرمز می‌تواند به مرگ بیمار منتهی شود. گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها که مسئولیت اصلی اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را دارند در خون مصنوعی تولید شده توسط محققان ژاپنی نیز وجود دارند.

از ویژگی‌های این خون قابلیت نگهداری آن در دمای معمولی به مدت یک سال و دارا بودن تاریخ مصرف طولانی می‌باشد.

به بیان مانابو کینوشیتا ( از متخصصان و استاد دانشکده پزشکی دفاع ملی ژاپن) : ذخیره کردن یا ارسال خون طبیعی به مناطق دور افتاده بسیار مشکل است و خون مصنوعی می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد .

لخته شدن خون در مواردی از خرگوش‌های آزمایشگاهی، جنبه منفی این نوع از خون توسعه یافته است.

بسیاری از بیماران در جریان انتقال با آمبولانس که در آن امکان آزمایش گروه خونی برای تزریق خون طبیعی وجود ندارد، با مرگ مواجه می‌شوند، اما خون مصنوعی می‌تواند برای همه گروه‌های خونی و هر جایی استفاده شود.

 

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *