ویروس تبخال عامل موثر در بیماری اِم‌اِس


تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویروس تبخال انسانی(HHV-6B) می‌تواند یکی از دلایل اصلی بیماری مولتیپل اسکلروزیس/اِم‌اِس(MS) باشد.

اِم‌اِس(MS) یک بیماری خود ایمنی عصبی است که بر سیستم عصبی مرکزی اثر گذاشته و موجب ضعف ، مشکلات حرکتی و رعشه می‌شود . منشاء MS هم اکنون نیز ناشناخته است ، اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که عفونت های ویروسی ایجاد شده توسط HHV-6 می‌تواند یکی از دلایل اِم‌اِس باشد. در افراد مبتلا به بیماری MS ، تعداد بیشتری از آنتی‌بادی های ویروس HHV-6A تشخیص داده شده است . این امر نشان دهنده قرار گرفتن فرد در معرض بیماری ام‌اِس و ارتباط عجیب ویروس تبخال آدمی با بیماری اِم‌اِس می‌باشد .

ویروس‌تبخال آدمی قادر است سیستم ایمنی بدن را در حمله به بافت های بدن گمراه کند و به مغز و نخاع آسیب برساند . با این حال ، نمی توان با اطمینان گفت که کدام نوع خاص از ویروس- 6A یا 6B – مسئول چنین ریسکی هستند.

 

https://ojdanesh.com/1398/8142/ویروس تبخال عامل موثر در بیماری اِم‌اِس/

HHV-6B

  • HHV-6B یک ویروس بسیار متداول است که در اوایل زندگی انسان به وجود می‌آید.
  • تخمین زده می‌شود حدود 80 درصد از کل کودکان قبل از 2 سالگی به این ویروس آلوده باشند.
  • HHV-6B می‌‌تواند باعث ایجاد آسیب‌ های نسبتاً خفیفی مانند : گل سرخ ، تشنج و بثوراث شود.

 پیامد های HHV-6A کمتر شناخته شده است ، اگرچه این نوع خاص با بیماری MS مرتبط است .

سیستم ایمنی بدن هنگامی که در معرضHHV-6 قرار می‌گیرد ، آنتی‌بادی ها را علیه پروتئین های خاص ویروسی جمع می‌کند و به آن ها در طول زندگی کمک کند تا از آن ها در برابر ویروس محافظت کند. وجود این آنتی‌بادی های خاص می تواند در نمونه خون آزمایش شود تا مشخص شود چه کسی در معرض ویروس قرار دارد. به دلیل شباهت بالای ویروس HHV-6A و HHV-6B ، تا به امروز نتوانسته‌اند تعیین کنند که کدام یک از این ویروس‌های تبخال ، نسبت به آنتی‌بادی ها واکنش نشان می‌دهند .

محققان سوئدی راهی برای جلوگیری از تاثیر ویروس تبخال بر اِم‌اِس ابداع کردند.

پژوهشگران توانستند با اندازه گیری آنتی‌بادی ها در خون ، انواع 6A و 6B را تشخیص دهند و پروتئین هایی که بیشترین اختلاف را بین این دو ویروس دارند ، تشخیص دهند – پروتئین اولیه فوری 1A و 1B (IE1A و IE1B). محققان میزان آنتی‌بادی موجود در نمونه‌های خون 8،742 نفر مبتلا به بیماری MS و 7.215 فرد سالم را از نظر جنسیت ، تاریخ تولد و سایر عوامل با یکدیگر مقایسه کردند. نتایج نشان داد که بیماران مبتلا MS بیش از افراد سالم خطر حمل آنتی‌بادی در برابر HHV-6A را دارند.

تجزیه و تحلیل بیشتر در گروهی از 478 بیمار که نمونه خون آن‌ها قبل از شروع MS جمع آوری شده ، نشان داد که عفونت ویروسی توسط HHV-6A بیش از دو برابر خطر ابتلا به بیماری ام اس را دو برابر می‌کند. محققان همچنین دریافتند که در تست آزمایش ویروسHHV-6A هرچه سن جوان‌تر باشد خطر ابتلا به MS نیز بیشتر خواهد شد . در افراد سالم حمل آنتی‌بادی در برابر HHV-6B با پیشرفت MS همراه نبود. در حقیقت افراد مبتلا به اِم‌اِس نسبت به افراد سالم تمایل کمتری به داشتن مقادیر آنتی بادی در برابر این نوع ویروس تبخال آدمی دارند.

آنا فاگدل هان(نویسنده ارشد پژوهش)  :

“این یک موفقیت بزرگ برای تحقیقات بیماری MS و ویروس تبخال است.” “از یک نظر ، این تئوری را پشتیبانی می‌کند که HHV-6A می‌تواند یک عامل مؤثر در پیشرفت بیماری اِم‌اِس باشد. مهم‌تر از آن ، ما اکنون با این روش جدید می‌توانیم دریابیم که این دو نوع مختلف HHV-6 چقدر مشترک هستند ، کاری که قبلاً نتوانسته‌ایم انجام دهیم. “

 

ویروس (Epstein-Barr (EBV

ویروسی دیگر به نام (Epstein-Barr (EBV که بیشتر به عنوان علت مونونوکلئوز شناخته شده است، نیز به عنوان یک عامل خطر برای MS پیشنهاد شده است. محققان آنتی‌بادی های ضد EBV را تجزیه و تحلیل کردند و مشاهده کردند افراد مبتلا به هر دو ویروس – EBV و HHV-6A – خطر ابتلا به MS را حتی بیشتر نشان می‌دهند. این امر نشان دهنده آن است که عفونت‌های ویروسی متعدد می‌توانند با هم عمل کنند تا حساسیت فرد به این بیماری را افزایش دهند. هر دو ویروس HHV-6A و 6B می‌توانند سلول‌های مغزی ما را آلوده کنند ، اما آن‌ها این کار را به روش های متفاوت‌تری انجام می‌دهند.  به تأکید تیم تحقیقاتی به هیچ وجه رابطه علت و معلولی بین ویروس و MS برقرار نشده است و این تحقیق نیازمند مطالعات بیشتری است.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *