عفونت‌های سینوسی احتمالا به میزان باکتری‌های “خوب” در بینی بستگی دارند

مطابق با پژوهش‌های انجام شده اگر به طور مداوم به عفونت‌های سینوسی دچار شوید احتمالا علت آن میزان کم باکتری‌های خوب در بینی شما باشد. مطالعات پیشین نشان داده‌اند که سویه‌ی باکتری‌های محافظ سلامت (باکتری‌های مفید) در دستگاه گوارش ، دستگاه تناسلی و بر روی پوست بدن ساکن هستند.

 

https://ojdanesh.com/1399/10264/باکتری‌های-عامل-عفونت‌های-سینوسی/

 

محققان دانشگاه آنتورپ هلند براساس یافته‌های جدید متوجه شده‌اند که در افراد مبتلا به التهاب مزمن بینی و التهاب سینوسی در مقایسه با افراد فاقد چنین التهابی ، مقدار کمتری از باکتری‌های مفید lactobacilli ” لاکتوباسیل ”  در دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارد . پژوهشگران همچنین به سویه خاصی از  لاکتوباسیل ها اشاره کرند که بسیار مفید و تکامل یافته بوده و در محیطی سرشار از اکسیژن (بینی) به خوبی رشد می‌کنند .

به گفته‌ی “سارا لیبر” نویسنده و سرپرست تیم تحقیق : “بیماران مبتلا به سینوزیت گزینه‌های درمانی زیادی ندارند و درمان‌های موجود اغلب مشکلاتی همچون مقاومت آنتی بیوتیکی و عوارض جانبی دیگری را به همراه دارد . محققان به میزان 30 باکتری مختلف موجود در دستگاه تنفسی فوقانی 225 بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن و 100 فرد سالم را مورد ارزیابی قرار دادند و افراد سالم در مقایسه با بیماران تعداد بیشتری باکتری لاکتوباسیل را داشتند که در بعضی از قسمت‌های بینی 10 برابر بیشتر بود .

تحقیقات گسترده بر روی عفونت‌های سینوسی نشان داد که یک سویه خاصی از باکتری‌های لاکتوباسیل دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌میکروبی هستند و با محیط غنی از اکسیژن بینی هم به خوبی سازگار هستند.

محققان با ساخت و طراحی نوعی اسپری ، امکانی را فراهم آوردند تا باکتری‌های lactobacili به بینی اتقال یابند و همین امر موجب تکثیر این سویه از باکتری در دستگاه تنفسی فوقانی در ۲۰ داوطلب سالم از عفونت‌های سینوسی شد .

سارا لیبر در نتیجه تحقیق می‌گوید : “به عقیده احتمالا برخی از بیماران از ترمیم میکروبیوم خود و  باکتری های مفید در بینی ‌شان برای کاهش علائم خاص بهره‌مند می‌شوند اما هنوز راه طولانی برای انجام مطالعات بالینی و پژوهش‌های علمی دیگری وجود داردکه نیاز به بررسی دارند .”

لاکتوباسیل ها lactobacilli

لاکتوباسیل ها ، باکتری‌های گرم مثبت رشته‌ای بلندی هستند که طول آن‌ها به ۱۰ میکرون می‌رسد و باکتری های این جنس بدون هاگ و عمدتاً غیر متحرک هستند. بعضی از گونه‌ها بی‌هوازی آن با متابولیسم تخمیری از طریق تخمیر قندها تولید انرژی می‌کنند که حداقل نیمی از فراورده‌های آن اسید لاکتیک است .

لاکتوباسیلوس ها به ندرت بیماری زا هستند اما در صورت بیماری زایی موجب عفونت‌ دهانی و پوسیدگی دندان می‌شوند . کمبود گونه‌ی خاصی از این باکتری که در دستگاه تناسلی حضور دارند،  عمدتاً در زنان( وضعیت کمبود لاکتوباسیل) موجب عفونت‌های متعددی مانند واژینوز باکتریال و واژینیت‌ها می‌شود . همچنین  کمبود لاکتوباسیل های تناسلی منجر به افزایش بروز بیماری‌های عفونی ازقبیل سیفیلیس ، تریکومونیازس ، HIV  و دیگر بیماری ها عفونی می‌شوند.

 

📌کپی برداری از این نوشته با استفاده از عبارت زیر به عنوان مرجع بلامانع می باشد:

“گردآوری شده توسط پروژه سرا اوج دانش؛ https://OjDanesh.com

برای برخورداری از خبرهای علمی روز ، در کانال تلگرامی ما عضو شوید: Logopit 1589375360528

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *