مسدود کردن ژن چاقی در موش با استفاده از سلول‌های ایمنی

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن” (WUSM) برای مشاهده چربی اضافی در بدن از اشعه ایکس استفاده کردند . در سمت چپ تصویر میزان چربی اضافی را در بدن یک موش می‌بینید که به مدت شش هفته در رژیم غذایی پرچرب قرار داشت . موش در سمت راست تصویر نیز همان رژیم غذایی پرچرب را مصرف کرده بود اما محققان به کمک نانوذرات خاص با مسدود کردن فعالیت یک ژن خاص در سلول‌های ایمنی مانع از چاقی موش حتی پس از تغذیه از رژیم غذایی پرچرب شدند .

https://ojdanesh.com/1399/9928/مسدود-کردن-ژن-چاقی-در-موش/

محققان به کمک سلول‌های‌ایمنی فعالیت ‌ژن‌های چاقی‌ را مسدود کردند .این سلول‌ها‌ ( ماکروفاژهای بیگانه‌خوار) سلول‌های التهابی اساسی هستند که افزایش وزن با التهاب مزمن درجه پایین آن همراه است . کاهش التهاب  و تعدیل سازی فعالیت سلول‌های چربی ممکن است به تنظیم افزایش وزن و چاقی کمک کند .

پژوهشگران باور دارند که با تنظیم التهاب سلول‌ها بهتر می‌توان چاقی  و عوارض آن را کنترل کرد. با توجه به این نکته که افراد چاق نسبت به افراد لاغر کالری کمتری می سوزانند ، در مورد موش‌ها نیز همینطور است. موش‌های چاق همان میزان کالری که در بدن موش‌های لاغر سوزانده شد را حفظ کردند .

تیم تحقیقاتی در مرحله بعدی آزمایش‌ها پس از حذف ژن ASXL2 در ماکروفاژهای موش های چاق ، با تزریق نانوذرات به حیوانات آزمایشگاهی خود در فعالیت ژنوم آن‌ها دخالت کردند و تغییراتی را در ساختار ژن سلول ایجاد کردند.

حذف ژن Axsl2 در سلول‌های چربی موش با تنظیم مصرف انرژی ، چاقی ناشی از رژیم غذایی را محدود می‌کند.

با وجود رژیم های غذایی پرچرب ، حیوانات تحت درمان 45 درصد چربی بیشتری نسبت به نمونه‌های چاق خود سوزاندند. هنوز به‌طور کامل مشخص نیست که چگونه این نوع جلوگیری از چاقی انجام می‌شود . اما به نظر می‌رسد سلول‌های چربیِ سفید که ذخیره کننده انرژی هستند ، عملکردی مشابه با عملکرد چربی‌های قهوای که کالری دریافتی را می‌سوزانند دارند .

این استراتژی درمانی راه طولانی برای تبدیل شدن به یک درمان قطعی دارد . اما این پتانسیل را دارد تا به افراد چاق کمک کند چربی را با اندازه‌ای مشابه در افراد لاغرمصرف کنند و بسوزانند. تعداد زیادی از افراد به کبد چرب دچار هستند اما موش ها‌ی مورد آزمایش، رژیم های غذایی پرچرب مصرف می‌کردند که به کبد چرب و حتی به دیابت نوع 2 نیز مبتلا نشدند . به نظر می‌رسد محدود کردن اثرات التهابی ماکروفاژها به کمک نانوذرات این اجازه را می‌دهد تا سلول‌ها چربی بیشتری را بسوزانند و در نهایت لاغرتر و سالم تر باشند .

 

این مطالعه در اول ماه مه در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است .

 

جهت مشاهده جدیدترین خبرهای مربوط به بیوتکنولوژی در پیامرسان تلگرام با ما همراه شوید . برای عضویت روی تصویر زیر کلیک کنید 👇🏻

Logopit 1589375360528

کانال تلگرامی بیوتکنولوژی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *