اسفنج های کثیف آرایشی پناهگاه باکتری ها

بسیاری از محصولات آرایشی بخصوص اسفنج های آرایشی که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است و افراد به طور مرتب آن‌ها را تمیز نمی‌کنند ، محل تجمع گروهی از باکتری های مضر از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیا کولای(E.coli) خواهد بود . استفاده از لوازم‌آرایشی در حمام ، توالت عمومی و مسافرت با ماشین ، قطار و هواپیما به محصولات آرایش و ابزارهای زیبایی مرتبط فرصت های زیادی برای جمع آوری باکتری های مضر می‌دهد.

https://ojdanesh.com/1398/8159/اسفنج-های-کثیف-آرایشی-پناهگاه-باکتری‌-ها-باکتری/

 

میلیون ها نفر در سراسر جهان برای تقویت ویژگی های خود و بیان شخصیت خود از آرایش استفاده می‌کنند.

  • براساس داده های اخیر ، از ماه مه 2017 تا کنون :
  • 31٪ از افراد در سنین 18 تا 29 سال
  • 41٪ از افراد بین 30 تا 59 سال
  • 35٪ از افراد در سن 60 سال و بالاتر از آن روزانه در ایالات متحده آرایش می کنند. .

ماندگاری وسایل آرایشی

کلیه محصولات آرایش دارای “ماندگاری” هستند که در آن دوره‌ی ماندگاری بطور معمول بی خطر و قابل استفاده هستند .

مدت زمان ماندگاری برای هر محصول متفاوت است . تمام محصولات آرایشی در فروش باید اطلاعات ماندگاری را که “دوره زمانی بعد از باز شدن” نام دارد بر روی بسته‌بندی های خود داشته باشند.  معمولا قانون و مقررات اصولی نیز وجود ندارد که برای لوازم آرایشی و بهداشتی (از جمله آرایشی‌ها ) مدت ماندگاری خاص و یا داشتن تاریخ انقضا بر روی برچسب‌های آن‌ها بخواهد. در نتیجه تولید کنندگان می توانند از اطلاعاتی در مورد مدت زمانی که یک محصول آرایش در آن بی خطر است ، به مصرف کنندگان اطلاع ندهند. بسیاری از مصرف کنندگان لوازم آرایشی برای استفاده از محصولات آرایشی دارای ابزارهای ویژه‌ای مانند برس و اسفنج هستند. این ابزارها نیز به راحتی می توانند زیستگاه بسیاری از باکتری های مضر باشند . اما هنوز هم بسیاری از کاربران از تمیز کردن آن‌ها به همان اندازه که لازم است غفلت می‌کنند.

حضور باکتری ها در 70 تا 90 درصد محصولات آرایشی

بر اساس یک مطالعه جدید از دانشکده زندگی و علوم بهداشتی از دانشگاه استون در انگلستان :  محصولات و ابزارهای آرایشی ممکن است دارای باکتری های خطرناک  باشند . در این تحقیقات نمونه هایی از 467 محصول زیبایی را که کاربران انگلستان اهدا کرده اند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد شد .

پیش از این ، محققان به ترتیب باکتری های (S. aureus) و (E.coli) و(Citrobacter freundii) را یافتند که هر باکتری به ترتیب مرتبط با عفونت های پوستی ، مسمومیت غذایی و عفونت ادراری (UTIs) هستند.

بیشتر آلاینده های آرایشی استافیلوکوک یا میکروکوک هستند . انتروباکتریاسه ها نیز در هر نوع محصول مشاهده شده است که شیوع آن به ویژه در اسفنج های آرایشی به میزان 5/26٪ وجود دارد.

اسفنج های آرایشی بیشترین میزان آلودگی به قارچ‌ها را با 56 تا 90 درصد نشان می‌دهند .

مردم اغلب به هنگام استفاده از وسایل آرایشی اسفنج های آرایشی را مرطوب می‌کنند تا بتوانند آرایش را با آن‌ها اعمال کنند. اما با این کار سطوح رطوبت زمینه رشد را برای قارچ ها فراهم می‌کند.برخی از بالاترین میزان آلودگی های باکتریایی بخصوص انتروباکتریاسه (Enterobacteriaceae) در لک های لب نیز وجود دارند که رژلب ها بیشترین میزان آلودگی را نشان می دادند . در میان افراد شرکت کننده در تحقیق که محصولات خود را برای محققین ارسال کرده اند ، تنها 6.4٪ از محصولات زیبایی تاکنون تمیز کاری شده بودند. افراد معمولاً حدود 3/27 درصد از محصولات زیبایی به ویژه خط چشم را در حمام ها و توالت ها استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به آلودگی با ماده مدفوع شود. مسئله نگران کننده این است که بسیاری از مردم ، 28.7 درصد از محصولات آرایشی خود را روی زمین رها می‌کنند که باعث تجمع باکتری های زیادی در محصولات‌آرایشی می‌شود .

بنابراین ممکن است مشکلاتی در سلامتی افراد ایجاد شود . خصوصاً برای افراد مبتلا به نقص ایمنی که بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. مراقبت های بهداشتی ضعیف مصرف کنندگان هنگام استفاده از لوازم آرایشی بسیار نگران کننده است . به آن فکر کنید وقتی که باکتری هایی مانند E.coli (باکتری مرتبط با آلودگی مدفوع ) بر روی محصولاتی پرورش یافته باشد . برای کمک به آموزش مصرف کنندگان و صنعت آرایش به طور کلی درمورد لزوم شستشوی برس‌های آرایشی به طور مرتب و خشک کردن کامل آنها و همچنین خطرات استفاده از آرایش فراتر از تاریخ انقضا باید اقدامات بیشتری انجام شود .

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *