لاما ها با تولید آنتی‌بادی های خاص نقش موثری در مبازه با SARS-CoV-2 دارند

آنتی‌بادی های موجود در لاما در مبارزه با SARS-CoV-2/COVID_19 موثر هستند .

محققان دو نسخه از آنتی‌بادی های خاص تولید شده توسط لاماها را برای ایجاد یک آنتی‌ بادی جدید که به پروتئین کلیدی بر روی سطح ویروس کرونا (اسپایک) متصل می‌شود را ترکیب کردند .آزمایش‌های اولیه محققان بلژیکی نشان می‌دهد که آنتی‌بادی تولید شده مانع از آلوده شدن سلول‌های محیط کشت توسط ویروس‌های اسپایک دار می‌شود . پروتئین های اسپایک زوائدی هستند که به حالت برجسته در سطح پوشش ویروس قرار دارند که ویروس با استفاده از آن به غشای سلول متصل می‌شود .

 

https://ojdanesh.com/1399/9938/آنتی‌بادی-لاما-در-مبارزه-با-SARS-CoV-2/

 

آنتی‌بادی حاصل از لاما یکی از اولین آنتی بادی های مورد استفاده برای خنثی سازی فعالیت SARS-CoV-2 می‌باشد .

محققان در حال آماده سازی انجام مطالعات بالینی بر روی دیگر حیوانات مانند همسترها نیز هستند و امیدواند آزمایش های بعدی برای انسان ها فراهم شود . هدف از این پژوهش یافتن راه درمانی جدید است که پس از آلوده شدن فرد به ویروس با سرعت بالایی باعث بهبودی و درمان شود .

مک للان (استادیار علوم زیستی مولکولی) گفت : “برای محافظت در برابر ویروس باید واکسن ها یک یا دو ماه قبل از ابتلا به عفونت برای افراد تزریق شود . از پادتن‌ها می‌توان برای کاهش شدت بیماری و معالجه شخصی که از قبل مریض بوده نیز استفاده کرد . این امر به ویژه برای افراد مسن با ایمنی ضعیف که جزو گروه های آسیب پذیر هر جامعه هستند و  پاسخ متوسطی به واکسن ها دارند مفید است. کارمندان مراقبت های بهداشتی و سایر افرادی که در معرض بیشتر این ویروس خطرناک قرار دارند نیز می‌توانند از این واکسن بهره‌مند شوند.”

هنگامی که سیستم ایمنی لاماها مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را شناسایی می‌کند ، همانند سایر شترها دو نوع پادتن تولید می‌کند . یک نوع مشابه با آنتی بادی های انسانی و دیگری که اندازه‌ای تقریباً در حدود یک چهارم این نوع آنتی‌بادی را دارد ( آنتی بادی های تک دامنه / نانوبادی ها) .پادتن‌های بسیار کوچک می‌توانند از سلول‌های دستگاه تنفسی عبور کرده و عملکرد موفقی در مبارزه با ویروس داشته باشند .همچنین آنتی‌بادی های نوترکیب حاصل می‌تواند به عنوان یک داروی بسیار پرکاربرد برای بیماری حاد تنفسی باشد ، زیرا مستقیماً به محل عفونت می‌رود .

محققان سال ها در زمینه ویروس‌های خانواده مطالعات داشته اند اما تا پیش از پیدایش ویروس COVID-19 ، در سراسر جهان نیاز به درمان در این سطح گسترده نبوده است .

تیم مطالعاتی با ترکیب دو نسخه از آنتی‌بادی های لاما که علیه ویروس سارس (SARS_COV)_ عامل بیماری حاد تنفسی قبلی_ عمل می‌کرد ، پادتن جدیدی را تهیه کردند که امید درمانی برای SARS-CoV-2 هست . محققان فهمیدند که آنتی‌بادی های جدید ، ویروس‌های حاوی پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 را در کشت سلولی خنثی می‌کند. اولین آنتی بادی که دانشمندان در آزمایش‌های اولیه SARS-CoV-1 و MERS-CoV شناسایی کردند VHH-72 نام داشت . این نوع آنتی‌بادی محکم به پروتئین اسپایک در SARS-CoV-1 وصل می شود. با انجام این کار ، از ورد ویروس به نوعی می‌شود جلوگیری کرد .

از لاما ها در علم پزشکی و دیگر تحقیقات مربوط به کرو ویروس ها _MERS_COV / SARS_COV1_ و HIV نیز استفاده شده است .

هنگامی که SARS-CoV-2  ظاهر شد و موجب همه گیری بیماری کرونا در جهان شد ، سوالی که پژوهشگران را  با چالش مواجه کرد این بود که آیا پادتن کشف شده در مبارزه با SARS-CoV-1  در برابر این عضو از خانواده‌ی کرونا ویروس ها نیز می‌تواند مؤثر باشد یا خیر.؟ پژوهش هایی صورت گرفت تا محققان بطور مؤثرتری پیوند میان دو نسخه از پادتن VHH-72 را به وجود آورند . آنها نشان دادند . این اولین آنتی بادی شناخته شده است که هر دو SARS-CoV-1 و SARS-CoV-2 را خنثی می کند.

 

۲۰۲۰۰۵۲۲ ۱۷۱۱۵۵

گواناکو نوع وحشی لاما

لاما چیست ؟ 

لاماها ( Lama glama) نوعی شترسان اهلی بومی آمریکای جنوبی است و مدت هاست به‌طور گسترده از سوی اینکاها و دیگر بومیان رشته کوه آند به عنوان حیوان بارکش و گوشتی استفاده می‌شود. ارتفاع بدن این حیوان تا شانه‌هایش بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ سانتیمتر است وزن آن به۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم می‌رسد. این حیوان قادر به حمل بار تا ۳۰ کیلوگرم است . لاما برخلاف شتر فاقد کوهان است و مانند اکثر حیوانات خانگی پوست آن‌ها دارای ترکیب رنگ‌های متفاوتی چون سفید، قهوه‌ای، سیاه می‌باشد. فرم پاها و لب‌های این حیوان مانند شتر است.

در علم پزشکی از لاما ها همانند دلفین ها برای درمان بیماران استفاده می‌شود و امروزه دامنه پرورش و نگهداری لاما به خارج از آمریکای جنوبی کشیده شده و در حال حاضر در آمریکا و اروپا این حیوان برای پشم و گوشتش پرورش داده می‌شود. نوع وحشی این حیوان نیز  گواناکو نامیده می‌شود .

 در کانال تلگرامی بیوتکنولوژی، جدیدترین خبرهای مربوط به حوزه بیوتکنولوژی را مشاهده کنید . برای عضویت روی تصویر زیر کلیک کنید 👇🏻

https://t.me/joinchat/AAAAADzL9FMe69zDdHcMvA

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *