میکرونیدل (سوزن) ساخته شده با چاپگر 4D

تکنولوژی چاپ 4D سوزن های ریزی _ میکرونیدل ها _ را با الهام از انگل‌های متصل به بافت‌ها ایجاد می‌کند که می توانند جایگزین خوبی برای سوزن هیپودرم باشند . در این فناوری‌ جدید امکان آن فراهم شده است که در آینده به سوزن های دردناک هیپودرمی برای تزریق دارو و گرفتن نمونه‌خون دیگر نیازی نباشد .

 

https://ojdanesh.com/1398/8789/میکرونیدل-سوزن-س…-شده-با-چاپگر-4d/

میکرونیدل _ سوزن های بدون درد

 

پژوهشگران راتگرز ، به کمک فناوری چاپگر چهار بعدی سوزن کوچکی ایجاد کرده اند که به تقلید از انگل‌های متصل به بافت های ضمیمه‌ای می تواند جایگزین سوزن تزریق زیر جلدی کنونی شود که از این تکنولوژی برای دارو_رسانی هدفمند می‌توان استفاده نمود. چاپ سه بعدی (3D) اشیاء را به صورت لایه‌ای ایجاد می‌کند ، اما تکنولوژی 4D با مواد هوشمندی که برای تغییر شکل بعد از چاپ برنامه ریزی می شوند ، بیشتر پیش می‌رود.

 

بُعد چهارم به مواد اجازه می‌دهد تا شکل های جدیدی فراهم آورد . ممکن است میکرونیدل چاپ شده با پرینتر 4D ، امکان استفاده مستحکم و پایدار از میکرونیدل هایی با حداقل تهاجم ، بدون درد و استفاده آسان برای تحویل دارو ، بهبود زخم ها و سایر کاربردهای بافت نرم را فراهم می‌آورد که به نوعی دارو رسانی هدفمند را به شکل بهتری انجام دهد . سوزن هیپودرم که به طور گسترده برای نمونه گیری خون و تزریق دارو در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها استفاده می‌شود ، باعث درد ، زخم شدن پوست و ایجاد خطر عفونت می‌شود.

برخی اشخاص از جمله افراد مبتلا به دیابت معمولاً چندین بار در روز با سوزن سرو کار دارند تا میزان قند خون را کنترل کنند .

میکرونیدل ها همان سوزن های کوچک 4D

میکرونیدل ها به دلیل کوتاه بودن ، نازکی ، حداقل تهاجم ، کاربرد آسان‌تر و کاهش درد و خطر عفونت مورد توجه قرار خواهند گرفت . اما چسبندگی ضعیف آن‌ها به بافت ها یک چالش مهم برای تحویل داروی کنترل شده در طولانی مدت یا برای افزایش حساسیت زیستی است که شامل استفاده از وسیله ای برای تشخیص DNA ، آنزیم ها ، آنتی‌بادی ها و سایر شاخص های سلامتی است.

در طبیعت ، برخی از حشرات و ارگانیسم‌های دیگر _ مانند میکرو شاخه های انگل‌ها ، استینگرهای خاردار زنبورهای عسل و ماسوره های پوسته پوسته شده _ ویژگی‌های میکروسکوپی ایجاد کرده اند که به بافت چسبیده می شوند . مهندسان با الهام از این موارد  و ادغام فناوری 3d و 4D میکرونیدل هایی ایجاد کرد‌ه‌اند که در هنگام قرار دادن  بر محل مورد نظر با بافت در هم می‌آمیزد و چسبندگی را افزایش می‌دهد.

در این پژوهش ، محققان از بافت عضله مرغ به عنوان یک مدل استفاده کرده‌اند  که چسبندگی بافت با میکرونیدل در آن‌ها 18 برابر بیشتر است . به طورخلاصه در این آزمایش نسبت به نمونه‌های پیشین ، ایجاد سوزن های جدید با کمک چاپ چهار بعدی منجر به تحویل داروی پایدارتر و قوی تر ، جمع آوری مایعات زیستی و تجمع زیستی می شود.

 

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *