به هنگام سابمیت مقاله ، به دلیل تکمیل اطلاعات مقاله ، مجله‌ از شما ارسال داده های خام مقاله را درخواست می‌کند . چاپ مقاله یک فرآیند علمی است که نیازمند تخصص ها و آشنایی هایی است و  مفاهیم موجود در فرآیند پژوهش نشان دهنده‌ی هریک از مراحل آن فرآیند است. برای مثال وقتی صحبت از جمع آوری داده می‌شود، پژوهشگران می‌دانند کار پژوهش اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و می‌توانند پیش‌بینی کنند مراحل بعدی چه خواهد بود.

همچنین بخوانید : سابمیت مقاله به ژورنال ها

https://ojdanesh.com/1399/10529/مفهوم-داده-خام-در-مقالات-raw-data/

• دلیل درخواست داده خام از سوی مجلات چیست ؟! داده‌ی خام چه مفهومی دارد ؟!

مفهوم داده خام / Raw data :

برخی مجلات پس از مرحله‌ی سابمیت مقاله از نویسنده داده های خام ” Raw data “را درخواست می‌کنند. داده‌های خام اشاره به داده‌هایی دارد که هنوز پردازش تحلیلی بر روی آن‌ها صورت نگرفته است. به عبارتی دیگر داده ‌هایی که محقق به منظور تکمیل هدف پژوهشی‌ جمع‌آوری می‌کند داده‌های خام می‌گویند د.داوران مقاله می‌توانند باتوجه به داده های خام ارائه شده توسط پژوهشگر به صحت و دقت مطالب پی ببرند.

مهمترین دلیلی که  مجلات علمی داده‌های خام را از محققین درخواست می‌کند آن است که سالیانه هزاران مقاله از سراسر دنیا در مجلات مختلف چاپ و انتشار می‌یابند و از این طریق نظریه‌ها و یافته‌های جدیدی به وجود می‌‌آید و معرفی می‌شوند. دسترسی به داده‌های خام باعث می‌شود که تکرارپذیری یافته‌های جدید قابل انجام باشد و بتوان مطالعات تکمیلی را بر روی این یافته‌ها و تئوری‌های جدید انجام داد.

• ارتباط تکرارپذیری و مطالعات تکمیلی در میزان دسترس بودن داده‌های خام(Raw data)

مجلات معتبر معمولا با دقت بسیاری داده‌های خام را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند هیچگونه اشکالی بر روی آن‌ها وجود نداشته باشد. یکی از اشکلات می‌تواند داده‌سازی از طرف پژوهشگران باشد به شکلی که یافته‌ جدید و جذابی به وجود آید و یا اساس شکل‌گیری یک تئوری جدید را پایه‌‌ریزی کند. در اینجا با تایید داده‌های خام این مطالعات، پژوهشگران در آینده با خیال راحت‌تری می‌توانند بر روی آن یافته‌ها مجدداً کار کنند و آن‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

مجلات علمی عموما داده‌های خام را در قالب اطلاعات تکمیلی مقاله از پژوهشگران درخواست می‌کنند که تمامی این موارد در زمان سابمیت مقاله اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی پژوهشگران درحال سابمیت مقاله خود هستند، می‌بایست فایل داده‌های خام خود را نیز ارسال کنند. حتی امکان دارد مجله‌ای داده‌های خام را از پژوهشگران درخواست نکند و بهتر است پژوهشگران به صفحه مربوط به راهنمای نویسندگان در وب سایت مجله مراجعه کنند و با مطالعه آن صفحه مطمئن شوند که ارسال داده‌های خام اجباری است یا اختیاری.