بازپس‌گیری مقاله‌ی ارسال شده به مجله و ژونال

بازپس‌گیری مقاله یا withdraw paper به فرآیندی اشاره دارد که پژوهشگر و نویسنده مقاله‌ی خود را به یک مجله ارسال کرده است و حال تصمیم دارد به صورت عامدانه جلوی داوری و چاپ مقاله‌ی خود را در آن ‌ژورنال‌ بگیرد. به این فرآیند بازپس گرفتن مقاله گفته می‌شود.

شرایط مختلفی وجود دارد که نویسنده‌ی مقاله تصمیم می‌گیرد مقاله را از مجله‌ای که برای آن سابمیت کرده است بازپس بگیرد. به عنوان مثال، شاید اختلافاتی بین نویسندگان مقاله برای انتخاب مجله به وجود آمده باشد یا اینکه نویسندگان به این نتیجه رسیده باشند مجله‌ای که انتخاب کرده‌اند ، مجله‌ی با کیفیتی نیست و یا هر دلیل دیگری که اکنون آن‌ها را به این تصمیم رسانده است که مقاله خود را بازپس گیرند.

در این صفحه در مرحله‌ی نخست شرایط و ضوابط بازپس‌گیری مقاله را تشریح می‌کنیم و سپس نمونه‌ی نامه‌ای که با آن می‌توانید برای بازپس گرفتن مقاله خود از رادیتور مجله آماده نموده و ارسال نمایید را ارائه کنیم. بازپس‌گیری مقاله امری شدنی است که برای پژوهشگران و مجلات نیز کاری رایج و معمول و قانونی است.

سوال این هست که نویسندگان در چه زمانی می‌توانند مقاله خود را بازپس بگیرند؟ آیا می‌شود هر زمان که بخواهند به ادیتور نامه‌ای نگارش کرده و مقاله خود را برگردانند؟

 

https://ojdanesh.com/1399/10302/شرایط-بازپس‌گیری-مقاله‌ی-ارسالی-به-مجله/

بازپس‌گیری مقاله از مجله را چه زمانی می‌توان انجام داد ؟

در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که نویسنده یا نویسندگان مقاله تنها در صورتی که مقاله‌شان از طرف ادیتور مجله به داوران ارسال نشده باشد می‌توانند برای بازپس‌گیری مقاله خود اقدام کنند. بعد از ارسال به داوری و اتمام فرآیند داوری مقاله، امکان بازپس‌گیری مقاله برای بسیاری از مجلات وجود ندارد.

بسیاری از نویسندگان حتی بعد از داوری مقاله از ادیتور می‌خواهند که مقاله‌شان را بازپس گیرد و از فرآیند چاپ و پذیرش آن جلوگیری نماید ؛ ما این کار را نفی نمی‌کنیم؛ شاید ویراستاری وجود داشته باشد که با درخواست نویسندگان حتی بعد از اتمام فرآیند داوری موافقت کند. اما در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای بازپس‌گیری مقاله همان قبل از فرآیند داوری است. بعد از فرآیند داوری صرفاً بازپس‌گیری مقاله برحسب سلیقه ویراستار ژورنال خواهد بود اما قبل از اعمال داوری، ادیتور مجله موظف است مقاله را در صورت درخواست نویسندگان آن از فرآیند داوری و پذیرش و چاپ خارج کند

در چه صورتی نویسندگان مقاله می‌توانند مقاله‌ی خود را به ژورنال دیگر ارسال کنند؟

شاید برخی نویسندگان به محض اینکه نامه بازپس گیری را به مجله ارسال می‌کنند تصمیم داشته باشند که مقاله را در همان زمان به مجله دیگری هم ارسال کنندکه این کار اشتباه است. نویسندگان موظف هستند مادامی که پاسخ نهایی از سوی ادیتور را دریافت نکرده‌اند مقاله خود را به مجله دیگری ارسال نکنند. زیرا در صورت ارسال احتمالاً متهم به ارسال همزمان مقاله به دو مجله مختلف شوند که این مساله عواقب منفی را می‌تواند به نویسندگان داشته باشد. بنابراین، تازمانیکه مقاله را کامل از فرآیند داوری یک مجله خارج نکرده‌اید آن را به مجله دیگر ارسال نکنید.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *