پشه های مهندسی شده راهکار توقف ویروس دانگو

دانشمندان ژنوم گروهی از پشه های ماده را به صورت مصنوعی مهندسی کرده‌اند که انتقال ویروس دانگو را متوقف سازد. زیست شناسان برای انجام این کار یک پادتن انسانی را برای سرکوب دانگو در پشه Aedes ae Egypti _حشره گسترش دهنده دانگو_ ایجاد کردند. این پیشرفت نخستین رویکرد مهندسی شده در پشه ها است که چهار نوع شناخته شده دنگو را هدف قرار می‌دهد . طرح های پیشین تنها مربوط به سویه های واحدی بودند . محققان سپس “محموله” آنتی بادی را به صورت مصنوعی در پشه های ماده A. ae Egypti بیان کردند. این پشه گسترش دهنده ویروس دانگو است .

 

https://ojdanesh.com/1398/8411/پشه-های-مهندسی-شده-توقف-ویروس-دانگو/

 

به گفته‌ی عمر اکبری ( سرپرست ارشد پژوهش و سمینار ) :  “هنگامی که پشه ماده خون را می گیرد ، آنتی بادی فعال و بیان می‌شود.” “آنتی بادی مانع از تکثیر ویروس می‌شود و از انتشار آن در سراسر بدن پشه جلوگیری می‌کند . در نتیجه این امر مانع از انتقال آن به انسان می شود.

 

پشه هایی که به صورت مصنوعی برای توقف ویروس دانگو توسعه یافته‌اند

پشه‌های مهندسی شده  می‌توانند به راحت با یک سیستم انتشار ، مانند یک درایو ژن مبتنی بر فناوری کریسپر_CAS-9 که قادر به پخش آنتی بادی در سرتا سر پشه های انتقال دهنده بیماری وحشی است ، جفت شوند. نکته جالبی است که می توان ژن ها را از سیستم ایمنی بدن انسان انتقال داد تا ایمنی به پشه ها اهدا شود. این کار زمینه کاملی از امکانات بیوتکنولوژی را برای قطع بیماری های ناشی از پشه در انسان باز می‌کند.

 

ویروس دانگو خطری برای میلیون‌ها انسان

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ، ویروس دانگو میلیون ها نفر را در اقلیم های گرمسیری و نیمه گرمسیری تهدید می‌کند. دنگو شدید علت اصلی بیماری جدی و مرگ در بین کودکان در بسیاری از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین است. بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت آمریکا ، اخیراً بیشترین تعداد موارد دانگو در آمریکا ثبت شده است که افراد آلوده و مبتلایان به عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن ، افراد مبتلا به علائم آنفولانزا از جمله تب شدید و بثورات نسبت به افراد سالم در معرض خطر جدی‌ قرار دارند .در موارد جدی و شدید دانگو می تواند موجب خونریزی خطرناک شود .

در حال حاضر هیچ درمان خاصی وجود ندارد و بنابراین پیشگیری و کنترل به اقدامات متوقف شده از گسترش ویروس بستگی دارد. آزمایش ها اکنون در مراحل ابتدایی برای خنثی کردن همزمان پشه‌ها قرار دارد . اما این پیشرفت به این معنی است که در آینده ای نزدیک می توان رویکردهای ژنتیکی قابل قبولی برای کنترل ویروس دانگو و همچنین دیگر ویروس‌ها مانند : زیکا _ تب زرد _ چیکونگونیا در مزارع داشته و رنج و مرگ و میر انسان ها را محدود کند.

  • سوره ابرامانی اظهار داشت: “به پشه‌ها القا شده است که کشنده ترین قاتلان روی کره خاکی هستند . آن‌ها پیام رسان هایی هستند که بیماری هایی مانند مالاریا ، دانگو ، چیکونگونیا ، زیکا و تب زرد را نیز انتقال می‌دهند که در مجموع 6.5 میلیارد نفر را در سطح جهان در معرض خطر قرار داده‌اند.

این مقاله نشان می دهد که ایمن سازی پشه ها و جلوگیری از توانایی آن‌ها در انتقال ویروس دانگو ، و به طور بالقوه سایر عوامل بیماری زای ناشی از پشه ممکن شده .

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *