استخراج ژنوم کامل انسان از آدامس(صمغ) باستانی

موفقیت محققان در استخراج ژنوم کامل انسان از یک آدامس (صمغ) جویده شده‌ی چند هزار ساله باستانی .

باستان شناسان در حین کاوش در جنوب کشور دانمارک ، یک نوع “آدامس” 5 هزار و 700 ساله را پیدا کرده‌اند که از چوب توس (نوعی صمغ ) ساخته شده است . در این مطالعه جدید ، محققان دانشگاه کپنهاگ موفق شدند ژنومِ کامل انسان باستانی را از زمین استخراج کنند. برای نخستین بار است که ژنوم کامل انسان باستانی از هر چیزی به غیر از استخوان های انسان استخراج شده است .

کاوشگران در این تحقیق، علاوه بر استخراج ژنوم کامل انسانی ، در بازیابی و استخراج  DNA از میکروب‌های دهانی و چندین عامل بیماری زای مهم انسانی دیگر نیز موفق بوده‌‌اند . این امر به یک منبع بسیار با ارزش از DNA باستان تبدیل شده است ، به ویژه برای دوره های زمانی که هیچ گونه بقایای انسانی در اختیار نیست.

براساس این ژنوم باستانی به دست آمده ، محققان معتقد هستند که آدامس توسط یک ماده جویده شده است(مونث، زن ، دختر)  که از نظر ژنتیکی به شکارچیانی از سرزمین اصلی اروپا نزدیکتر از کسانی بود که در آن زمان در مرکز اسکاندیناوی زندگی می کردند. این انسان باستانی احتمالاً دارای پوست تیره ، موهای تیره و چشم آبی بوده است .مثلا دختری چشم آبی و سیاه پوست .

https://ojdanesh.com/1398/8371/استخراج-ژنوم-کامل-انسان-از-آدامس-باستانی/

تصویر شبیه سازی شده و کامپیوتری از لولا بر اساس DNA یافت شده از صمغ۵۷۰۰ ساله

استخراج صمغ باستانی مهر و موم شده در گل

صمغ یاد شده در خلال کاوش‌های باستان شناسی در سیلتولم ، شرق رود باهاون واقع در جنوب دانمارک پیدا شده است. سیلتولم منطقه‌ای کاملاً بی نظیر است. تقریباً همه چیز در گل مهر و موم شده است ، به این معنی که حفظ بقایای ارگانیک کاملاً غیرمعمول است . این بزرگترین سایت عصر سنگ(حجر) در دانمارک است . یافته های باستان شناسی نشان می‌دهد افرادی که در این سایت(منطقه) زندگی کرده‌اند به شدت از منابع وحشی به خوبی در دوره نوسنگی بهره می‌برده‌اند . این دوره زمانی است که اولین بار کشاورزی و حیوانات اهلی در جنوب اسکاندیناوی معرفی شدند. این امر در انعکاس نتایج DNA کشف شده تاثیر فراوانی دارد ، زیرا محققان اثری از DNA گیاهان و حیوانات موجود در زمین را نیز مشخص کردند – به طور خاص فندق و اردک – که ممکن است بخشی از رژیم غذایی انسان باستانی بوده .

تکامل باکتریایی

استخراج DNA از چندین میکروب دهانی و پاتوژن های مهم فرصت طلب انسان موفقیتی دیگر برای محققان بود. بر اساس یافته‌های این پژوهش ، نیاکان ما در یک محیط متفاوت زندگی می‌کردند و از شیوه زندگی و رژیم غذایی متفاوتی برخوردار بوده‌اند . بنابراین جالب است بدانیم که این امر چگونه در میکروبیوم آن‌ها منعکس شده است؟

پژوهشگران در ادامه تحقیقات خود DNA ای را یافتند که می‌تواند به ویروس Epstein-Barr اختصاص یابد ، که باعث ایجاد مونونوکلئوز عفونی یا تب غده می شود. لثه‌های جویدنی باستان توانایی بالایی در تحقیق در مورد ترکیب میکروبیوم اجدادی ما و تکامل پاتوژن های مهم انسانی دارند. این موضوع می‌تواند به ما در درک چگونگی تکامل و گسترش پاتوژن ها به مرور زمان کمک کند و اینکه چه چیزی آن‌ها را در محیط خاص ویروسی می‌کند. در همان زمان ، ممکن است پیش بینی کند که چگونه یک بیماری زا در آینده رفتار خواهد کرد ، و چگونه می تواند آن را مهار یا از بین ببرد ؟

ویژگی و کاربردهای آدامس (صمغ) / چسب همه منظوره یا دارو؟

  • توس (صمغ)ماده‌ای قهوه‌ای تا سیاه رنگ است که با گرم کردن پوست درخت غان تولید می‌شود. این ماده معمولاً در دوران پیش از تاریخ برای مهار ابزارهای سنگی به عنوان چسب همه منظوره مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  • اولین استفاده شناخته شده از توس به دوره Palaeolithic باز می گردد.
  • تکه شدن درخت توس غالباً با انگشت و دندان نشان می‌دهد که قابل جویده شدن است .
  • کاربردهای دیگری نیز برای توس پیشنهاد شده است. به عنوان مثال ، طبق یک نظریه می توان از توس برای تسکین درد دندان یا سایر بیماری ها استفاده کرد زیرا آن را ضد عفونی کننده نیز می‌دانند .
  • نظریه‌ی دیگری که وجود دارد به این عبارت است که ، مردم احتمالا  از توس به عنوان نوعی مسواک ماقبل تاریخ ، برای سرکوب گرسنگی و یا فقط برای تفریح ​​به عنوان یک آدامس از آن استفاده داشته اند .

نتایج تحقیقات جدید در ژورنال علمی Nature Communications منتشر شده است .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *