تلومر ها عاملی بر معکوس شدن فرآیند پیری

معکوس شدن روند پیری/ بازسازی تلومر ها /

 

https://ojdanesh.com/1398/8088/تلومر-ها-عاملی-ب…وس-شدن-روند-پیری/

 

یک شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی تحقیقات بالینی جدیدی را در کلمبیا آغاز کرده است تا آزمایش‌هایی را در خصوص معکوس کردن روند پیر شدن و همچنین درمان بیماری های مربوط به افزایش سن انجام دهد .

برای به دست آوردن یک جرعه از این فواره و امیدواری برای جوان ماندن ، شرکت کنندگان در جلسه آزمایشی بایستی بیش از 1 میلیون دلار را هزینه کنند .

” Libella Gene Therapeutics ” یک شرکت تحقیقاتی مستقر در کانزاس است و قصد خود را برای آزمایش داروهای ضد پیری‌اش در کارتاگنای کلمبیا در سال 2018 اعلام کرد.

این نوع روش درمانی که توسط یک ژن در جهت :  پیشگیری / تأخیر و یا حتی معکوس شدن سالخوردگی ” انجام می‌گیرد تا اثرات عمومی سالخوردگی و همچنین معالجه بیماری هایی مانند آلزایمر که در پیری پدید می‌آید ، نقش دارد.

این نوع ژن درمانی ممکن است اولین روش درمانی در جهان برای بیماری آلزایمر باشد”

تلومر ها امید درمانی برای پیری

بر خلاف کرم‌های ضد پیری که باعث کاهش علائم سطحی پیری می‌شود ، روش درمانی شرکت لیبلا قصد دارد پیری را از سطح زمین به عقب برگرداند .به اصطلاح ، شیوه درمانی خود را از بنیان وجود انسان یعنی ژن ها آغاز کند .

به طور خاص ، ژن درمانی برای طولانی تر ساختن تلومر بیماران – ساختارهایی که نوک کروموزوم ها را مهار کرده و مانع از کوبیدن مواد ژنتیکی در داخل می شود – در نظر گرفته شده است.

تلومرها هر گاه که سلول‌ها از هم جدا می‌شوند کوتاه‌تر می‌شوند و هنگامی که ساختارها به یک طول بحرانی خاص برسند ، سلول‌ها تقسیم می‌شوند .

اگر تلومرهای کوتاه شده بدن بازسازی شوند ، فرآیند پیری ممکن است روندی معکوس را اختیار کند  .

مطالعات متعددی که بر روی موش‌ها صورت گرفته ، نشان دهنده آن است که استفاده از ژن درمانی برای طولانی کردن تلومرها ، علائم خاصی از پیری در حیوانات معکوس می‌شود.

یک پژوهش صورت گرفته در سال 2015 از استنفورد اثرات مشابهی را در سلول‌های جدا شده انسانی ایجاد کرد. این تلومر سلول ها را با استفاده نوعی  RNA طولانی تر می‌کند که به سلول ها در ساخت پروتئین کمک می کند.

بازسازی تلومر ها

کمک به سلول ها در بازسازی تلومر ها با فعال کردن ژن تلومر در DNA آن‌ها که به طور معمول خاموش می‌شود هدف درمانی این پژوهش است .

براساس گزارشی در سال 2010 از ژورنال بیوشیمیایی ، این ژن با نام TERT حاوی دستورالعمل هایی برای ساختن پروتئینی به نام “تلومراز” است ، که مولکول ها را به انتهای تلومرها اضافه می‌کند و مانع از کاهش ساختار در حین تقسیم سلولی می‌شود.

به گفته‌ی ویلیام اندروز _ زیست شناس مولکولی مسئول ارشد پژوهش _ ” به شناسایی آنزیم تلومراز انسانی کمک کردیم و نمی توان گفت که کوتاه شدن تلومر تنها علت پیری است ، اما در معکوس شدن روند پیری انسان نقش مهمی دارد.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *