سویه ای متفاوت از باکتری ها در ایران

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران  ،در راستای توسعه ذخایر میکروارگانیسم های بومی کشور برای نخستین بار یک سویه جدید «اکتینومایستی» باکتری رشته‌ای را جداسازی ، شناسایی و ثبت کردند.

 

https://ojdanesh.com/1398/8042/سویه-ای-متفاوت-از-باکتری-ها-در-ایران/

 

به گفته دکتر سید ابوالحسن شاهزاده ابولحسنی : کشف انواع باکتری های جدید در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ، فرصتی را برای توسعه صنعت زیست فناوری ایجاد کرده است .

معرفی هر گونه ، جنس و خانواده جدید امکان بهره برداری ژنتیکی و متابولیکی جدیدی را به ارمغان خواهد داشت.

این ارگانیسم کشف شده متعلق به راسته Actinobacterials و خانواده Glycomycetacea است که قبلا از این خانواده سه جنس Glycomyces و Stackebrandtia و Haloglycomyces شناسایی و معرفی شده‌اند و جنس معرفی شده چهارمین جنس این خانواده به شمار می‌آید .

همه‌ی اعضاء این راسته از باکتری ها رشته‌ای نیستند و تنها بر اساس ویژگی مهم محتوای G+C که در این‌ها بالا است ست در این راسته طبقه بندی شده‌اند.

 

منشاء نام سویه باکتری

این نوع از باکتری بر اساس جدا شدن از یک منطقه نمکی به نام میقان ، تحمل پذیری نمک ( مبنای انتخاب نام جنس) و همچنین فعالیت پروتئولیتیکی‌اش ( مبنای انتخاب نام گونه) ، Salininema proteolyticum نام گرفته است که به معنای رشته نمکی ، دارای فعالیت پروتئولیتیک است.

با توجه به اهمیت اکتینومایست‌ها درتولید فرآورده‌های زیستی و تعلق داشتن بیش از 70 درصد متابولیت‌های تولید شده تجاری به آن‌ها، معرفی این جنس و گونه جدید نیز می‌تواند مسیرهای جدیدی را به منظور اکتشاف فرآوردهای دارویی و صنعتی باز کند.

این سویه جدید دارای فعالیت پروتئولیتیکی خوبی است و در صورت تخلیص و تعیین ویژگی آنزیم های پروتئاز آن، به عنوان یک محصول ارزنده در صنایع تولید دترجنت، غذا و دارو و همچنین در مطالعات مولکولی کاربرد خواهد داشت.

بر این اساس که بسیاری از این سویه ها مولد ترکیبات آنتی بیوتیک هستند ، برنامه ریزی‌هایی جهت اکتشافات دارویی جهت تولید آنتی بیوتیک‌ها و همچنین آنزیم های درمانگر در دستور کار قرار گرفته است .

این سویه از باکتری طی برنامه ریزی مدون مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ، شناسایی و ذخیره سازی میکروارگانیسم های بومی کشور ، از منطقه تالاب میقان جداسازی شد  .

هم اکنون در مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران با کد دسترسی IBRC-M 10908T نگهداری می‌شود.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *