منشاء ویروس کرونا “COVID-19 “

مطابق با تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس COVID-19 ، احتمالا می‌رود که دو یا چند ویروس با هم ترکیب شده و کرونا ویروس جدید را پدید آورده‌اند . در این مدت چند ماه همگی در مورد کرونا و یروس ناشی از آن ”  کوئید-۱۹  (SARS-COV-2) “چیزهای زیادی آموخته ایم . همگام با انجام تحقیقات علمی گسترده تعداد مقالات علمی در مورد این ویروس در حال افزایش است . اما همچنان موارد ناشناخته بسیاری در مورد منشاء آن وجود دارد .

  • در کدام گونه حیوانات رخ داده است؟ خفاش ، پنگولین یا گونه وحشی دیگر؟
  • از کجا آمده است؟از یک غار یا جنگلی در استان هوبی- چین یا جاهای دیگر؟

 

https://ojdanesh.com/1399/9216/منشاء-ویروس-کرونا-covid-19/SARS-Cov-2

ووهان مرکز شیوع COVID-19 !

در ماه دسامبر سال 2019 ، 27 نفر از 41 نفری که در بیمارستان بستری بودند (66٪) از بازارچه واقع در قلب شهر ووهان در استان هوبی عبور کردند. اما طبق مطالعه‌ی انجام شده در بیمارستان ووهان ، اولین مورد انسانی که شناسایی شد این بازار را نقطه مبدا نشان نمی‌داد. در عوض ، یک تخمین قدمت مولکولی مبتنی بر توالی ژنومی SARS-CoV-2 نشان دهنده منشاء آن در ماه نوامبر بوده .

▫️اما بیمار صفر چه کسی بود ؟

مطابق با گزارش‌هایی از مقامات چینی “بیمار صفر” ناقل کرونا ویروس جدید _عامل بیماری کوئید-۱۹ _ یک مرد ۵۵ ساله در استان هوبئی بوده است که هویت او فاش نشده . ( بیمار صفر به نخستین مبتلا در جهان می‌گویند که موجب انتقال بیماری به فرد یا افراد دیگر می‌شود .) نکته جالب آن است که تاریخ رصد این بیمار به ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ بازمی‌گردد و این در حالی است که پیشتر تصور می‌شد نخستین بیمار COVID-19 در اواخر دسامبر در چین شناسایی شده است .

حال سوالی در مورد رابطه‌ی این بیماری همه گیر ” COVID-19 ” و حیوانات وحشی ایجاد می‌شود ؟!

▫️داده های ژنوم ویروس SARS-COV-2

ژنوم SARS-COV-2 توسط محققان چینی به سرعت تعیین توالی شدند. این یک مولکول RNA در حدود 30،000 پایه است که حاوی 15 ژن از جمله ژن S که پروتئینی را در سطح پوشش ویروسی قرار می‌دهد . (برای مقایسه ، ژنوم ما به شکل مارپیچ مضاعف DNA حدود 3 میلیارد پایه است. در اندازه و حاوی حدود 30،000 ژن).

در نتیجه مقایسه‌ی تجزیه و تحلیل ژنومی نشان داده است که SARS-CoV-2 متعلق به گروه Betacoronaviruses که بسیار نزدیک به SARS-CoV است .

در نوامبر سال ۲۰۰۲ سارس باعث ایجاد یک اپیدمی حاد در استان گوانگدونگ کشور چین شد و پس از آن با گسترش در 29 کشور جهان طی سال 2003 در کل 8،098 مورد ثبت شده ، 774 کشته بر جای گذاشت . مشخص است که مخزن و منشاء این ویروس نیز خفاش‌ها بوده و احتمالا یک گوشتخوار کوچک به نام civet palm ( Paguma larvata ) به عنوان میزبان واسطه بین خفاش ها و اولین موارد انسانی فعالیت داشته است.

از آن زمان ، بسیاری از بتا کرونا ویروس ها کشف شده است که به طور عمده در خفاش ها و همچنین در انسان نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، RaTG13 ، جدا شده از خفاش گونه‌های Rhinolophus affinis که در چین جمع آوری شده است ، اخیراً بسیار شبیه SARS-CoV-2 / COVID-19 است که توالی ژنوم آن‌ها 96٪  مشابه است . این نتایج نشان می‌دهد که خفاش ها و به ویژه گونه های خاص جنس Rhinolophus ، مخزن ویروس‌های SARS-CoV و SARS-CoV-2 را تشکیل می‌دهند.

▫️تعریف مخزن و منشاء یک گونه

مخزن ، یک یا چند گونه حیوانی است که نسبت به ویروس‌ها حساس نیستند و یا می‌توان گفت که حساسیت کمی نسبت به ویروس دارد ! و به طور طبیعی میزبان یک یا چندین ویروس خواهد بود. عدم وجود علائم این بیماری با اثربخشی سیستم‌ ایمنی بدن آن‌ها توضیح داده شده است ، که به آن‌ها امکان می‌دهد در برابر تکثیر ویروسی زیاد مبارزه کنند.

خفاش عامل کوئید-۱۹ است یا پنگولین ؟! 

▫️مکانیسم نوترکیبی ژنوم ویروس کرونا

در تاریخ 7 فوریه سال 2020 ، محققان دریافتند که ویروسی با ۹۹٪ انطباق ژنومی نزدیک به SARS-CoV-2  در پنگوولین نیز کشف شده است . بنابراین می‌توان پنگولین را یک مخزن محتمل تر از خفاش ها برای کرونا ویروس جدید دانست .

مطالعات جدید که نشان می‌دهد که ژنوم coronavirus جدا شده از پنگولین مالزی ( Manis javanica ) با 90٪ همخوانی ژنومی شباهت کمتری با SARS-Cov-2 دارد که این امر  نشان می‌دهد ویروس جدا شده در پنگولین مسئول اپیدمی COVID-19 در حال حاضر نیست. با این حال ، coronavirus جدا شده از پنگولین در یک منطقه خاص از پروتئین S با 99٪ مشابه است ، که مربوط به 74 اسید آمینه درگیر در دامنه اتصال گیرنده ACE (آنژیوتانسین در حال تبدیل آنزیم 2) است ، یکی از مواردی که به ویروس اجازه ورود می‌دهد.

▫️ویروس حاصل از پنگولین می‌تواند یکی از منابع کرونا COVID-19 باشد .

سلول‌های انسانی برای آلوده کردن آن‌ها در مقابل ، ویروس RaTG13 جدا شده از خفاش R. affinis در این منطقه خاص (فقط 77٪ شباهت) بسیار متفاوت است. این بدان معنی است که جدا شده از pangolin قادر به ورود به سلول های انسانی است در حالی که جدا شده از خفاش R. affinis نیست.

علاوه بر این ، این مقایسه‌های ژنومی بین خفاش و پنگولین نشان می‌دهد که ویروس SARS-Cov-2 / COVID-19 نتیجه نوترکیبی بین دو ویروس مختلف است ، یکی نزدیک به گونه خفاش RaTG13 و دیگری نزدیک تر به ویروس پنگولین . مهم است بدانید که نوترکیبی ژنوم ویروسی منجر به پدیداری ویروس جدیدی می شود که به طور بالقوه قادر به آلوده کردن یک گونه میزبان جدید باشد. برای ایجاد نوترکیبی ، دو ویروس واگرا باید همزمان یک ارگانیسم را آلوده کرده باشند.

دو سؤال بدون جواب باقی مانده است : این نوترکیب در کدام ارگانیسم رخ داده است؟ (خفاش ،
پانگوولین یا گونه دیگر؟) و مهم‌تر از همه ، در چه شرایطی این ترکیب جدید انجام می‌شود .

 

• کپی برداری از این نوشته فقط با استفاده از عبارت زیر به عنوان مرجع بلامانع می باشد: “نوشته شده توسط پروژه سرا اوج دانش؛ https://OjDanesh.com
• جهت برخورداری از اخبار علمی روز، در کانال تلگرامی ما عضو شود:
https://t.me/MBlogy

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *