سابمیت مقاله به ژورنال ها

فرآیند سابمیت مقاله به دو روش سیستم مکانیزه سابمیت و استفاده از ایمیل

 

▪︎سیستم مکانیزه سابمیت : بعضی از مجله‌ها سیستم ارسال مکانیزه‌ دارند . مثلا ژورنال‌های گروه امرالد دارای سیستم پیشرفته‌ای هستند که در آن ابتدا نام کاربری و کلمه عبور را دریافت می‌کنید ، سپس وارد صفحه مربوط به خود شده و مراحل را به نوبت طی کرده . در نهایت یک کد یا سابمیت نامبر دریافت می‌کنید که از آن پس برای هر نوع مکاتبه و انجام تغییرات برای مقاله از آن کد استفاده می‎کنید. هر عملیاتی که از طرف ژورنال بر رو مقاله انجام شود ؛ در این سیستم ثبت می‌گردد و شما می‌توانید مقاله خود را ردیابی کنید.

 

▪︎استفاده از ایمیلدر این نوع سابمیت از ایمیل مجله استفاده می‌شود تا مقاله‌ای که دقیقا مطابق با راهنمای ژورنال تهیه شده است را  برای مجله ارسال نمایید . در برخی مجلات پس از ارسال ایمیل ، برای مقاله‌ی شما یک کد یا همان سابمیت نامبِر در نظر گرفته می‌شود و شما هر بار از طریق آن می‌توانید با ادیتور مقاله خود مکاتبه کنید .

*استفاده از هر کدام از این روش‌ها به معنای اعتبار بیشتر یک مجله نیست و بستگی به امکانات مجله دارد.

 

https://ojdanesh.com/1398/8249/سابمیت-مقاله-در-ژورنال-ها/

 

▪︎ مِنیو اسکریپت (manuscript) : مقاله‌ای که سابمیت کرده‌اید و هنوز داوری و  چاپ نشده باشد “منیو اسکریپت” یا دست‌نویس محسوب می‌شود . مقاله در صورت چاپ در یک مجله بعد از داوری paper یا Article خوانده می‌شود.

▪︎منیو اسکریپت نامبر (manuscript NO) : شماره‌ای است که به مقاله ارسالی به ژورنال اختصاص داده می‌شود و شما می‌توانید از آن برای مکاتبات خود با مجله یا پیگیری وضعیت مقاله استفاده کنید.این عبارت می‌تواند عدد یا ترکیبی از عدد یا حرف باشد که به آن Manuscript ID گفته می‌شود.

▪︎ انواع روش‌های سابمیت مقاله به ژورنال ها :

1_ در این روش، مجلاتی که در این پایگاه نمایه شده‌اند مقالات پذیرفته شده و چاپ شده خود را به صورت مستقیم به این پایگاه ارسال می‌کنند . مولف در ارسال آن‌ها نقشی ندارد.

2_ برخی از ژورنال‌ها تنها تعدادی از مقالات را  که خود انتخاب می‌کنند به پایگاه پابمد ارسال می‌کنند. در این روش، مؤلف معمولاً باید از ادیتور آن مجله درباره اینکه آیا مقاله او را برای انتشار در پابمد انتخاب خواهد کرد یا خیر سوال کند و یا از آن‌ها درخواست نماید تا مقاله را در این پایگاه منتشر سازند.

3_ خود مؤلف ، مقاله نهایی داوری شده خود را به سیستم NIHMS آپلود کرده و برای انتشار آن در پایگاه پابمد به این سیستم ارسال می‌کند.

4_ در روش چهارم ناشر ، سابمیت مقاله داوری شده به سیستم NIHMS را شروع کرده و مؤلف با تکمیل فرآیند آن ، مقاله را به این سیستم ارسال می‌کند.

 

برای سابمیت مقاله به روش‌های 1 و 2  ادیتور مجله ، فایل XML مقاله را به پایگاه ارسال می‌کند که شامل همه جدول‌ها ، شکل‌ها و اطلاعات دیگر مقاله است. در این مرحله بهتر است مؤلف به ناشر یادآوری کند تا به بررسی فرم کپی رایت و پر کردن آن توجه کنند تا مشکلی پیش نیاید. مقالات ارسال شده از سوی ناشران توسط کارکنان نشریه بررسی می‌شود . سرانجام مقاله بعد از تایید در این پایگاه انتشار داده می‌شود. همچنین برای سابمیت مقاله در روش‌های 3 و 4 نیز  مولف یا ناشر متن مقاله را که در قالب فرمت Word ، PDF و یا فرمت‌های دیگر است را به همراه تمامی جداول و اشکال به سیستم NIHMS ارسال می‌کند.کارکنان سیستم NIHMS فرمت مقاله را به فرمت خود پایگاه پابمد تغییر می‌دهند و از مولف می‌خواهد تا مقاله خود را در فرمت جدید تایید کند.

  •  بعد از تایید مقاله از سوی مولف، مقاله در پایگاه پابمد درج می‌شود.
  •  مقاله‌ای که انتشار آن‌ توسط ناشران در پایگاه پابمد قطعی باشد بایستی سریعا بعد از پذیرش توسط ژورنال به پایگاه پابمد ارسال گردد.
  • مقاله ارسال شده به پابمد بعد از گذشت ۱۲ ماه در این پایگاه دردسترس خواهند بود.

 

▪︎ تفاوت اکسپت مقاله با سابمیت مقاله

اکسپت که به معنای پذیرش می‌باشد درحقیقت مرحله نهایی کار است. یعنی اینکه ژورنال مورد نظر مقاله شما را برای چاپ پذیرفته است.

مراحل اخذ اکسپت، با سابمیت شروع می‌شود . کار به این صورت است که پس از سابمیت، مقاله شما در صورت پذیرش اولیه برای اکسپت نهایی، به‌صورت کاملاً دقیق توسط داور/ داورانی مطالعه و بررسی می‌شود که این کار زمان‌بر است و در صورت نداشتن ایراد های اساسی و پذیرفته شدن توسط داوران، ممکن است در چندین نوبت برای اکسپت نهایی ایراداتی به آن تعلق گیرد که شما به‌ عنوان یک محقق باید آن را اصلاح و مجدداً ارسال نمایید.

در برخی ژورنال‌ های معتبر مانند اسکوپوس برای این امر از روش پییر ریویو استفاده می‌شود . در کل فرایند داوری برای اکسپت در ژورنال‌های معتبر مانند ISI زمان‌بر است البته برخی از ژورنال‌ها در ازای دریافت مبلغی مراحل داوری و اکسپت را تسریع می‌کنند .

 

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *