فعال شدن سلول‌های بنیادی مغز

▪︎درمان به وسیله‌ی سلول های بنیادی

https://ojdanesh.com/1398/7140/فعال-شدن-سلول‌های-بنیادی-مغز/

• مغز  در بازسازی سلول‌هایی که طی آسیب یا بیماری آن ها را از دست می‌دهد بسیار ناتوان است . در حالی که درمان ها با استفاده از سلول های بنیادی عصبی(NSCs) ، امیدهای زیادی را برای جایگزینی سلول‌ های از دست رفته ایجاد کرده‌اند.
• محققین برای ایجاد درمان های موثر ، نیاز به درک بهتر نحوه ی رفتار سلول‌های بنیادی عصبی در مغز دارند.

پژوهش جدیدی که به‌وسیله محققین در دانشگاه Plymouth انجام شد ، اطلاعات جدیدی را در مورد مکانیسم هایی که سلول‌های بنیادی عصبی به موجب آن ها از حالت خفته به حالت فعال در می‌آید، ارائه کرده است.

• سلول های بنیادی عصبی ,  نورون‌ها و سلول‌های گلیالی پیرامون آن‌ها را در مغز احاطه می کنند. درک نحوه‌ی عملکرد سلول‌های بنیادی عصبی در مغز ، راه را برای ایجاد درمان هایی که به بازسازی نورون‌ها و سلول‌های گلیالی سرعت می بخشند ، هموار می سازد.

▪︎کمپلکس STRIPAK

• مطالعه‌ی جدید که با استفاده از مگس‌های سرکه دروزوفیلا صورت گرفته است نشان می دهد که مولکول هایی که کمپلکسی به نام STRIPAK را شکل می‌دهند برای پیشبرد فعال سازی مجدد سلول های بنیادی عصبی ضروری هستند.

• کمپلکسSTRIPAK ( فسفاتاز و کیناز برهمکنش کننده با استریاتین )  در موجودات زنده از قارچ ها گرفته تا انسان مشاهده می‌شود و محققین زمانی آن را کشف کردند که پیام های ژنتیکی سلول‌های بنیادی عصبی خفته و مجددا فعال شده را در مغز مگس های سرکه زنده مقایسه کردند.

• در ادامه محققین کشف کردند که اجزای STRIPAK به عنوان سوئیچی برای خاموش کردن خفتگی و فعال کردن مجدد سلول‌های بنیادی عصبی عمل می کنند.

• با شناسایی این سوئیچ و یافتن اطلاعات پایه‌ی دیگر می‌توان به این امر امیدوار بود که در آینده‌ ای نزدیک راهی برای فعال سازی سلول‌ های بنیادی عصبی انسانی و تسهیل فرایند ترمیم آسیب مغزی یافت شود .


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *