سلول‌هایی با قابلیت تغییر هویت در خود


برخی از سلول ها می‌توانند هویت خود را تغییر و به سلول دیگری تبدیل شوند.

بررسی جدید پژوهشگران “دانشگاه ویرجینیا”(UVA) نشان می‌دهد نوعی سلول رنگی در “گورخرماهی”(zebrafish) می‌تواند پس از رشد، به سلول دیگری تبدیل شود.

 

https://ojdanesh.com/1398/6733/سلول‌هایی با قابلیت تغییر هویت در خود/

در بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص شد ، برخی سلول‌های رنگی گورخرماهی که سیاه‌رنگ هستند، به رنگ خاکستری و سپس سفید در می‌آیند. در بررسی‌های دقیق‌تر تغییرات قابل توجهی در بیان ژن و شیمی سلول‌های رنگی کشف شد.

سلول‌ها راز پنهانی با خود دارند که با دید ساده و گذرا قابل درک نیست. گورخرماهی، بیش از ۳۰ سال مورد مطالعه پژوهشگران بوده؛ در نتیجه اطلاعات پژهشگران در مورد آن زیاد است اما این نخستین بار است که چنین تغییری در این ماهی مشاهده می‌شود.

 

○ویژگی سلول های رنگدانه‌ای

•این نوع خاص از سلول، می‌تواند اطلاعات خوبی در مورد “ملانین”(melanin) رنگدانه‌ها و تغییر رنگ یک ماهی از سیاه به سفید طی چرخه زندگی او ارائه دهد.

•این سلول‌های خاص، در لبه باله‌های ماهی دیده می‌شوند که احتمالا عملکرد آن‌ها مانند سیگنالی باشد که برای گورخرماهی‌های دیگر ارسال می‌شود.

توانایی یک سلول پیشرفته برای تبدیل به یک سلول متفاوت، موضوع بسیار نادری است که معمولاً به دخالت آزمایشگاهی نیاز دارد تا سلول پیش از تغییر ،  ابتدا در ظروف آزمایشگاهی به حالت سلول بنیادی بازگردد.

بر اساس این پژوهش،  شاید برخی سلول‌های پیشرفته، این توانایی را داشته باشند که باور عمومی را در مورد این موضوع تغییر دهند.

به بیان پاریچی محقق پژوهش :” این باور مدت‌ها در زیست‌شناسی تکاملی وجود داشت که سلول پس از تکمیل رشد خود، به همان صورت باقی می‌ماند اما ما پی برده‌ایم که همیشه این اتفاق نمی‌افتد و برخی از سلول‌های نادر می‌توانند پس از تکامل ابتدایی، به سلول جدیدی تبدیل شوند.

 

باور پیشین پژوهشگران این بود که سلول‌های بنیادی، به یک نوع خاص از سلول تبدیل می‌شوند و سپس، به همان صورت باقی می‌مانند؛ در نتیجه سلول پوست، همان سلول پوست و سلول عضله، همان سلول عضله خواهد بود.

اما طبق پژوهش‌های جدید : سلول‌های موسوم به “ملانوسیت”(melanocyte)، از ابتدا ملانین با خود دارند ولی پس از مدتی آن را از دست می‌دهند و به جای آن، رنگدانه سفید می‌سازند.

این توانایی، سلول‌ها را به یک مدل پژوهشی خوب برای درک نحوه تغییر آن‌ها تبدیل می‌کند.

○پیامد‌های این تحقیق

این کشف، پیامدهای خوبی برای پزشکی ترمیمی به همراه خواهد داشت

1_  امکان استفاده‌ی پزشکان فعال در این حوزه ،  از سلول‌ها در جهت ابداع بافت‌های جایگزین سلول‌های دیگر

2_ کارایی بالای این قابلیت برای درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی، آسیب نخاعی و سکته قلبی

3_ دانستن این موضوع که چگونه سلول‌ها تغییر می‌کنند، برای پزشکی ترمیمی، امری ضروری و ارزشمند است.

4_ درک نحوه تغییر رنگ سلول‌ها از سیاه به سفید، می‌تواند به ما در درک بیشتر سلول‌ها کمک کند.

•پژوهشگران در حال حاضر، از سلول‌های بنیادی برای ارائه سلول‌های متفاوت استفاده می‌کنند و امیدوار هستند ، بتوانند با کمک سلول‌های رنگی، درک بهتری از این فرآیند به دست بیاورند و شاید آن را در برنامه‌ریزی دوباره سلول‌ها به کار گیرند.

این پژوهش در مجله “Proceedings of the National Academy of Sciences” به چاپ رسید.

○گور خرماهی

گورخرماهی (Danio rerio) نام یک گونه از تیرهکپورماهیان است که بطور بومی آب‌های آزاد جنوب آسیا یافت می‌شود و از جمله ماهیان آکواریومی است. در پژوهش های علمی (خصوصا زیست شناسی) درباره مهره داران، از گورخرماهی به عنوان یک مدل نسبتا ایده آل استفاده می‌شود .


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *