آنزیم EphA2 عامل اختلال در سدخونی مغزی در مالاریای‌مغزی

آنزیم EphA2 موجب اختلال در عملکرد سدخونی مغزی (BBB) ​​می‌شود که یک نشانه مهم در مالاریای‌مغزی ( نشت مایع مغزی) است. به دلیل جداسازی اتصالات محکم و چسبنده بین سلول‌های اندوتلیال ،نفوذپذیری سد افزایش می یابد . مکانیسم های حاوی جداسازی اتصالات و نفوذپذیری عروق در طول مالاریا مغزی ضعیف شناخته می شوند.

آنزیم EphA2

آنزیم EphA2 یک تیروزین کیناز _ گیرنده اصلی برای شکست BBB _ در طول عفونت پلاسمودیوم است . EphA2 برای از دست دادن پروتئین‌های اتصالی در سلول‌های اندوتلیال میکرو عروقی مغز انسان ، در پاسخ به سیتوکین های التهابی برروی سلول‌های اندوتلیال میکرو عروقی مغز مورد نیاز است . آنزیم EphA2 برای نفوذ مغز سلول T8 CD8 و تجزیه بعدی BBB در مدل موش مالاریای‌مغزی ضروری است. مسدود کردن EphA2 در برابر تجزیه BBB از EphA2 به عنوان یک هدف درمانی بالقوه برای مالاریای‌مغزی محافظت می‌کند.

https://ojdanesh.com/1398/8846/آنزیم-epha2-سدخونی-مغزی-در-مالاریای‌مغزی/

مالاریا

مالاریا نوعی بیماری ناشی از انتقال انگل پلاسمودیوم از پشه آنافل است که این امر همچنان یک مسئله جدی در حوزه بهداشت عمومی است. پیشرفت در اقدامات مربوط به کنترل انگل از قبیل پیشگیری ، درمان و نظارت شیوع مالاریا را در سراسر جهان کاهش داده است.

گزارش های فعلی نشان دهنده‌ آن است که در سال‌های اخیر پیشرفت در جهت کاهش موارد جهانی مالاریا و مرگ و میر متوقف شده است. بنابراین ، لازم است همچنان به بررسی راه های درمانی جدیدی که می‌تواند با روش های درمانی موجود هم افزایی کند ادامه یابد . در حال حاضر هیچ درمان کمکی برای مالاریای مغزی که به عنوان یک عارضه جدی از عفونت پلاسمودیوم است و با تجزیه سدخونی مغزی مشخص می‌شود در دسترس نیست .

عواقب مالاریای‌مغزی که خطرناک ترین نوع مالاریا است

مالاریای‌مغزی، سالانه جان 575 هزار نفر را می‌گیرد و اغلب کودکان ساکن آفریقا تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند. این بیماری، به نشت مایع مغزی و اغما منجر می‌شود و نهایتا 20 درصد از کسانی که به آن دچار شده‌اند، از بین می‌برد. 80 درصد از کسانی که از این بیماری نجات پیدا می‌کنند نیز به نشانه‌های اختلال عصبی تکاملی از جمله تشنج و اختلالات سلامت روحی مبتلا می‌شوند. متوقف کردن پروتئین EphA2 با داروهای متفاوت می‌تواند از بروز نشانه‌های خطرناک پیشگیری کند.

مطابق با پژوهش ها برای تجزیه سدخونی مغزی طی عفونت پلاسمودیوم در موش (نمونه آزمایشگاهی)  یک گیرنده برای آنزیم EphA2 مورد نیاز است. بیان این گیرنده به دلیل ایجاد التهاب مغز ، جذب سلول‌های ایمنی به مغز و اختلال در اتصالات سلول‌های اندوتلیال مغز بسیار مهم است. مهار فعال سازی این گیرنده با استفاده از دو روش درمانی متفاوت همچنان از بروز سدخونی مغزی در موش ها جلوگیری می‌کند.

دانشمندان با استفاده از دو داروی “نیلوتینیب”(Nilotinib) و یک پروتئین مهندسی شده که مولکول‌های موسوم به “افرین”(Ephrin) را متوقف می‌کند، موفق شدند که از بروز بیماری در موش‌ها جلوگیری کنند. پروتئین افرین با EphA۲ در تعامل است.

پژوهشگران همراه با شناسایی مولکول جدید مهم برای مالاریا‌ی‌مغزی در موش‌ها ، مبنایی را در جهت کاوش در گیرنده EphA2 به عنوان یک هدف درمانی جدید در مالاریای مغزی انسان در آینده فراهم کرده‌اند .

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *