طراحی دارو به کمک DNA مصنوعی

ساخت دارو به وسیله‌ی DNA مصنوعی برای نخستین بار در جهان

محققان دانشگاه فنی مونیخ نمونه‌ی اولیه‌ی دارویی را تولید کرده‌اند که قادر به آزادسازی سه مولفه‌ی خود در زمان‌های مختلف ، با توالی‌های گوناگون است.

• مهمترین عاملی که دستیابی به تولید نخستین دارو با DNA مصنوعی را در زمینه‌ی تولید دارو ممکن کرده، استفاده از دی ان ای مصنوعی است که در فواصل زمانی مختلف به بخش‌های مختلفی تجزیه می‌شود.

 

https://ojdanesh.com/?p=7217&preview=true طراحی دارو به کمک DNA مصنوعی

•برخی داروهای خاص برای درمان نیازمند استفاده از داروهای متعددی هستند که باید با نظم زمانی خاص و به میزان کاملا دقیقی مصرف شوند ، اما مصرف قرص‌ها به صورت دقیق و در زمان مناسب برای بیماران کار ساده‌ای نیست و فراموشی یا مصرف ناکافی می‌تواند روند درمان را مختل کند.

 

• اختراع داروی جدید ، ترکیب انواع داروها با یکدیگر که باید در زمان‌های مختلف و در مقدارهای متفاوت مصرف شوند را ممکن می‌کند.

•ساختار دارویی جدید نه تنها مولفه‌های مختلف داروها را در زمان‌های متفاوتی آزاد می‌کند، بلکه می‌تواند تاثیرات متفاوتی را که از داروهای مختلف انتظار می‌رود، بر جای بگذارد. بنابراین افراد بیمار می‌توانند به جای مصرف ده‌ها قرص در زمان‌های مختلف تنها یک قرص را در روز مصرف کرده و نیاز دارویی خود را برطرف کنند.

• در ترکیب این دارو از نوعی هیدروژل خاص هم استفاده شده که متشکل از نانوذرات مختلفی است. نانوذرات نقره‌ای، اکسید آهن و طلا از جمله نانوذرات تشکیل دهنده داروی مذکور محسوب می‌شود.

 

DNA مصنوعی 

•تلاش بی‌پایان دانشمندان در جهت مطالعه و ویرایش و تغییر مولکول حیات (DNA ) همچنان ادامه دارد. در پایان سال ۲۰۱۶، دانشمندان با استفاده از یک قیچی و ویرایشگر ژن موسوم به نام کریسپرCRISPR، برای نخستین بار تلاش کردند با تغییر ژنوم بیماران مبتلا به سرطان در جهت بهبودی آن‌ها تلاش کنند و.

• محققان توانسته‌اند که با استفاده از DNA مصنوعی، شکل جدیدی از حیات را بسازند . افتخار خلق نخستین موجود زنده با DNA مصنوعی به مؤسسه پژوهشی Scripps می‌رسد که سه پال پیش این کار را انجام داد.

• این موجود به سرعت می‌مرد و نمی‌توانست به صورت منظم بازهای ژنتیکی خود را به نسل‌های جدید خود منتقل کند. اما «ای کولای» جدید، یک موجود نیمه‌صناعی است که می‌تواند مانند یک موجود عادی، تقسیم سلولی کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *