نقل قول در مقاله علمی”Quotation”

اگر در مقاله ها و نگارش‌های علمی خود  مستقیما از جمله‌ فرد دیگری استفاده کنیم به آن نقل قول گفته می‌شود.

نقل قول می‌تواند به دوصورت ؛ نقل قول مستقیم و نقل قول غیر مستقیم باشد.

https://ojdanesh.com/1398/7678/نقل قول در مقاله علمی"Quotation"/

 

اگر در نوشتن یک مقاله ی علمی یا هر گونه نوشته دیگری از جملات و نوشته‌های فرد دیگری استفاده کردید در این صورت باید در بخش رفرنس به نام کتاب و نام نویسنده اشاره کنید.

اما اگر از گفتار یک شخص بدون تغییر و کم و زیاد کردن استفاده کنید به این عمل نقل قول کردن گفته می‌شود.

اگر شما از نوشته شخصی استفاده کنید و به آن اشاره نکنید این کار یک سرقت علمی به حساب می‌آید و باعث می‌شود اعتبار مقاله یا نوشته شما از بین برود باید اگر به نوشته فردی استناد کرده‌اید یا به صورت نقل قول کردن از آن نوشته ها استفاده کرده‌اید حتما به نام اثر و نام نویسنده اشاره کنید.

📌نقل قول مستقیم

اگر نوشته یا سخن یک فرد بدون تغییر در یک متن آورده شود، آن جمله را نقل قول مستقیم می‌گویند که بایستی در داخل “Quotation mark” نوشته شود و معمولا کلمۀ اول با حرف بزرگ شروع می‌شود.

این نوع نقل قول معمولا به ندرت در متون علمی استفاده می‌شود، مگر زمانی که نیاز مبرم به استفاده از آن باشد. در این صورت بایستی عین آن جمله را بدون هیچ تغییری داخل گیومه (یعنی علامت« ») در  تحقیق خود ذکر نمایید و آن را پانویس کنید.

هرگز در استفاده از نقل قول مستقیم زیاده روی نکنید، زیرا ارزش کار و نوشته‌ی شما را کم می‌کند .

📌نقل قول غیرمستقیم

در بسیاری از موارد ، زمانی که می‌خواهیم از گفتار و نوشته‌های دیگران در نوشته‌های خود استفاده کنیم، برای آنکه نوشته‌ی ما از سرقت ادبی در امان بماند، جمله را تغییر داده و به صورت ویرایش شده در متن استفاده می‌کنیم که به این حالت نقل قول غیر مستقیم می گویند.

در واقع برخی کلمات در داخل جمله با کلمات مترادف خود جایگزین می‌شود تا جمله از حالت کپی خارج شود. در این نوع جملات دیگر نیازی به کوتیشن نمی‌باشد.

اما بر خلاف تصور برخی افراد که فکر می‌کنند با تغییر در جمله دیگران می‌توانند آن را منحصر به خود بدانند و نیازی به ذکر منبع نیست، تحت هر شرایطی هر جمله‌ای که متعلق به شما نمی‌باشد، با وجود تغییرات فراوان در آن، باز هم بایستی به منبع اصلی آن ارجاع دهید تا مطلب اصالت و اعتبار خود را حفظ نماید.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *