تضادمنافع در نگارش مقاله علمی

تضادمنافع (conflict of interests) که در برخی منابع تحت عنوان تعارض علایق نامیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که بین نویسندگان و حامیان پروژه اختلافی پیش آید.

 

https://ojdanesh.com/1398/8070/تضادمنافع-در-نگارش-مقاله/

 

گاهی اوقات ژورنال‌ها از نویسندگان مقالات خود ، خواستار آن هستند که وجود یا عدم وجود تضاد منافع را در مقاله مشخص کنند .

در صورت عدم وجود تضادمنافع نویسنده به ژورنال تعهد می‌دهد که این مقاله تضاد منافع ندارد.

اگر بین نویسنده/نویسندگان مقاله  و حامیان مالی پژوهش تضادی باشد اصطلاحا به آن تضاد منافع می‌گویند.

بهتر است نویسندگان با یکدیگر و یا با حامی مالی ، منافع خود را هم‌سو کرده و در غیر این صورت باید پیش از چاپ مقاله تضاد منافع مقاله‌ی خود را افشا کنند.

تضادمنافع بخشی از اخلاق پژوهشی است و لازم است پیش از انتشار مقاله ، نسبت به انتخاب ژورنال و ترتیب نام نویسندگان رضایت طرفین در میان باشد.

ژورنال‌های مختلف نسبت به بررسی تضاد منافع عملکردی متفاوت دارند .

معمولا مجلات ISI یا همان مجلات تامسون بخصوص مجلاتی با شاخص ضریب تاثیر (IF) بالا ، یک فرم تحت عنوان کپی رایت یا اظهار نامه و غیره را ارسال کرده و بدون تکمیل این فرم مقاله را وارد جریان داوری نمی‌کنند. این فرم باید توسط نویسنده‌ی مسئول یا همه‌ی نویسندگان امضا شود.

در صورت داشتن حامی مالی ، نویسندگان موظف هستند که در قسمت تقدیر و تشکر حتما نام آن‌ها را ذکر نمایند. همچنین نویسندگان در این فرم متعهد می‌شوند که پیش از این مقاله در ژورنال دیگری پذیرش نشده و چاپ نخواهد شد.

در صورت تضادمنافع بین نویسندگان یا حامیان مالی ، ژورنال به اختلافات و شکایات نویسندگان پاسخ نخواهد داد و در روند داوری و پذیرش مقالات نیز اختلال ایجاد خواهد شد و چه بسا ژورنال بدون داوری مقاله را رد خواهد کرد و لازم است پیش از هر اقدامی به توافق منافع برسند.

 

تضادمنافع در اخلاق پژوهش معنای دیگری نیز دارد .

بدان معنا که نویسندگان مقالات به دلیل منافع شخصی از گزارش دهی شفاف و اصولی چشم پوشی کرده‌اند و صرفا به شکل گزینشی و فقط نتایج مورد پسند خود را مطرح می‌کنند.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *