مقاومت بالای اسپور های قارچی در فضا


▪︎ایستگاه فضایی و حضور قارچ ها

 

مقاومت بالای اسپورهای قارچی در فضا https://ojdanesh.com/?p=7027&preview=true

مقاومت قارچ ها در فضا

 

ایستگاه فضایی بین المللی، مانند همه زیستگاه های انسانی در فضا، دارای یک سری مشکلات است.

فضانوردان در ایستگاه فصایی بین‌المللی (ISS) هر هفته ساعت‌ها وقت خود را صرف تمیز کردن دیواره داخل ایستگاه برای جلوگیری از تبدیل شدن به محیطی برای رشد قارچ ها می‌کنند.

برای جلوگیری از آلودگی وسایل و تجهیزات استفاده شده در ماموریت‌های فضایی به عوامل زیستی پروتکل‌های خاصی وجود دارد که رعایت آن‌ها قبل و حین اعزام به فضا الزامی است.

با این وجود یکی از مشکلات گزارش شده در سفرهای فضایی رشد قارچ‌ها در محیط داخلی فضاپیماها است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد اسپورهای قارچ‌ ممکن است در دیواره های بیرونی فضاپیماها نیز زنده بمانند.

 

▪︎طبق گفته مارتا کورتسائو، میکروبیولوژیست مرکز Aerospace Center آلمان (DLR) در کلن :

اسپورهای Aspergillus و Pennicillium دو نوع رایج‌ از قارچ‌ها در ایستگاه فصایی  ISS در معرض اشعه ایکس با دوز 200 برابر هستند که این مقدار دوز پرتو انسان را می کشد.

گونه های Pennicillium و Aspergillus معمولا مضر نیستند، اما مصرف اسپور آن‌ها به مقادیر زیاد ممکن است افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف را دچار مشکل کنند.

 

کورتسایو گفت:
“اکنون ما می دانیم که مقاومت [اسپور قارچی] در برابر تابش بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کردیم، تا جایی که ما باید آن‌ها را در هنگام تمیز کردن فضاپیماها در داخل و خارج، مورد توجه قرار دهیم.

“اگر در حال برنامه ریزی ماموریت طولانی مدت باشیم ، بایستی با داشتن این اسپورها برنامه ریزی کنیم، زیرا احتمالا آن ها در سفر فضایی زنده خواهند ماند.”

کورتسایو ، ظرفیت گونه‌های قارچی در شرایط فضا با هدف استفاده از میکروارگانیسم ها به عنوان کارخانه های بیولوژیکی برای مواد مورد نیاز افراد در سفرهای فضایی طولانی مورد بررسی قرار می دهد.

▪︎ارتباط ژنتیکی قارچ ها با انسان

قارچ‌ها به طور ژنتیکی نسبت به باکتری ارتباط بیشتری با انسان دارند.

سلول‌های آن‌ها ساختارهای داخلی پیچیده ای مانند ما دارند، با تجهیزات سلولی مورد نیاز برای ساخت پلیمر ، غذا ، ویتامین ها و دیگر مولکول های مفید، ممکن است فضانوردان در سفرهای طولانی فراتر از زمین به آن‌ها نیاز داشته باشند.

اسپورهای قارچی برای تولید چیزهای مهم، ترکیباتی مانند _آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها_ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کورتیزا محقق این پژوهش ، تابش فضایی شبیه سازی شده در آزمایشگاه را انجام داد، اسپورهای قارچی را با اشعه یونیزاسیون از اشعه ایکس، یون های سنگین و نوعی از نور فرابنفش با فرکانس بالا که به سطح زمین نمی رسد، اما در فضا حضور دارد.

تابش یونیزه سلول‌ها را با آسیب رساندن به DNA و سایر زیر ساخت های سلولی ضروری می کشد.

میدان مغناطیسی زمین فضاپیما (مانندISS) را در مدار زمین کمی از اشعه سنگین در محیط بین فضایی محافظت می کند. اما با رسیدن  فضاپیما  به ماه و مریخ این نیرو ضعیف می‌شود.

 

▪︎ مقاومت اسپور‌ها

اسپورهای شکل یافته می‌توانند در شرایط شدید دمایی، نور ماوراء بنفش ، حضور مواد شیمیایی و شرایط خشک مقاومت کنند.

اسپورها با قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس تا 1000 خاکستری، قرار گرفتن در معرض یون های سنگین در 500 رنگ خاکستری و قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش تا 3000 ژول در متر مربع، زنده ماندند.

▪︎خاکستری چیست ؟

خاکستری اندازه گیری از مقدار جذب تابش یونیزه، یا ژول های انرژی تابش در هر کیلو گرم بافت است. پنج خاکستری برای کشتن یک فرد کافی است نصف خاکستری آستانه ای برای بیماری تابش است.

انتظار می رود اسپورهای “Aspergillus” به راحتی در این بمباران زنده بمانند. تحقیقات جدید به توانایی آن‌ها در مقاومت در برابر ترکیب تابش، خلاء، سرما و گرانش کم در فضا اشاره کرد.

 

▪︎آزمایش هایی که برای رشد قارچی در میکرو گرانشی طراحی شده اند، در اواخر سال 2019 راه اندازی می شوند.

 

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *