ساخت پروتابل جدید برای تجزیه میکروب‌ها ی موجود در محیط زیست

ساخت یک دستگاه جدید که قادر است میکروب‌ها ی موجود در اقیانوس ها و دیگر محیط های آبی را به سرعت تجزیه و آنالیز کند تا سلامتی این ارگانیسم ها (ارگانیسم های خیلی ریز که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند ) و واکنش آن‌ها به تهدیدات اکوسیستمی را نشان دهد .

 

https://ojdanesh.com/1398/8765/پروتابل-تجزیه-کننده-میکروب‌-ها-ی-محیط-زیست/

پروتابل برای آنالیز میکروب‌های محیط

 

محققان دانشگاه راتگرز وسیله‌ای قابل حمل ساخته‌اند که جهت ارزیابی میکروب‌ها ، صفحه نمایش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و تجزیه و تحلیل جلبک‌های ساکن صخره های مرجانی ، استفاده می‌شود. این ابزار که در ابتدا برای ارزیابی جلبک‌ها تهیه شده است ، در آزمایشگاه ها می‌تواند واکنش میکروب‌ها و سلول‌ها را به فشارهای محیطی مانند آلودگی ، تغییر دما و یا شوری آب را تعیین کند .

مهدی جوانمرد _نویسنده ارشد تحقیق _در خصوص این پژوهش گفت : ” با توجه به تأثیرات تغییرات آب و هوا و سایر عوامل استرس زا بر سلامتی میکروارگانیسم ها مانند جلبک هایی که شکوفه های مضر را در اکوسیستم ایجاد می‌کنند ، این امر برای محیط زیست بسیار مهم است.

 

هدف از تولید پروتابل جدید

به گفته Debashish Bhattacharya دیگر پژوهشگر این تحقیق : “هدف ما در این پروژه توسعه روش جدیدی برای ارزیابی سلامت سلول‌ها بود که به استفاده از ابزارهای ژنومی گران و پرهزینه تکیه نداشته باشند. علوم بیولوژیکی قادر به ارزیابی و درک وضعیت سلول ها ، بدون نیاز به ارسال نمونه ها به آزمایشگاه است. همچنین می‌تواند به شناسایی اکوسیستم های تهدید آمیز بر اساس” شاخص استرس “برای ساکنان آن‌ها امکان پذیر باشد.”

بیشترین مطالعات صورت گرفته در این تحقیق بر روی یک میکرو جلبک سبز متمرکز شده است. پروتابل ساخته شده ، با سرعت بالایی نشان می‌دهد که آیا سلول تحت تأثیر شرایط محیطی دچار استرس می‌شود ، قوی خواهد ماند و یا بدون تاثیر است.

میکروب‌ها یکی یکی از میکرو کانالی که باریک تر از قطر موهای انسان هست عبور می‌کنند. . مقدار انرژی الکتریکی ( آمپدانس ) در ابزار هنگامی که سلول از کانال عبور می‌کند آشفته می شود . امپدانس در بین سلول‌های یک جمعیت متفاوت است و منعکس کننده اندازه و وضعیت فیزیولوژیکی آن‌هاست ، که هر دو مورد از سلامت مهم برخوردار هستند.

بر اساس یافته‌های محققان، اندازه گیری این مقدار انرژی الکتریکی در سطح سلول و جمعیت قابل استفاده است. همچنین دانشمندان قصد دارند از این پروتابل و ابزار برای نمایش غربالگری مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک ها در باکتری ها و جلبک های مختلف که در همزیستی با صخره‌های مرجانی زندگی می کنند ، استفاده کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا با تجزیه میکروب‌ها،  ایده بهتری برای سلامت مرجان ها داشته باشند.

 


 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *